Ústecký kraj - Nejnavštěvovanějším turistickým cílem roku 2016 v Ústeckém kraji byl Památník Terezín, kam zavítalo celkem 282 tisíc návštěvníků. V padesátce nejnavštěvovanějších cílů Česka jsou ještě dvě místa z Ústeckého kraje. Vyplývá to z žebříčku návštěvnosti turistických cílů, který sestavila agentura CzechTourism.
Památník Terezín je v celkovém žebříčku na 34. místě, hned za ním je chomutovský zoopark, kam přišlo 277 tisíc lidí. Čtyřiačtyřicátá pozice patří kamenickým soutěskám v Českém Švýcarsku, které navštívily 233 tisíce turistů. Žebříček návštěvnosti turistických cílů je sestavován na základě sledování návštěvnosti téměř 600 nejnavštěvovanějších turistických objektů. Seznam přesto není vyčerpávající a některé objekty v něm mohou chybět.
Pro srovnání: Nejnavštěvovanějším turistickým cílem roku 2016 byl Pražský hrad, kam zavítalo celkem 2,1 milionu návštěvníků, což bylo meziročně o 12 % více. Polepšily si i další cíle turistů.
Na druhé příčce se stejně jako loni umístila lanová dráha na Petřín. Ta za loňský rok svezla téměř 1,8 milionu návštěvníků, což bylo o 19 % více než v roce předchozím. Významný nárůst zaznamenala i většina dalších objektů v první desítce. Například pražské ZOO, která skončila na třetím místě, vzrostla meziročně návštěvnost o 10 %, na celkových 1,4 milionu návštěvníků.
Do žebříčku nejnavštěvovanějších památek Česka se promítlo i postupné rozšiřování portfolia dotazovaných objektů. V první desítce se tak vloni nově objevil Aqualand Moravia.
„Výsledky potvrzující zvýšení návštěvnosti turistických cílů v České republice mě potěšily, stejně jako početné zastoupení našich regionů v první padesátce nejvyhledávanějších míst českých a zahraničních návštěvníků. Je proto nutné nadále intenzivně propagovat naši zemi, s důrazem na zajímavosti jednotlivých regionů, aby nastolený trend pokračoval i v dalších letech,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
„Aktuálně zjišťujeme návštěvnost téměř 600 objektů z celé republiky a postupně se snažíme databázi doplňovat. Kromě kulturních památek a hradů či zámků sledujeme i návštěvnost technických památek, některých zážitkových atrakcí, ale třeba i jaderných elektráren,“ uvedla Markéta Vogelová, ředitelka Institutu turismu agentury CzechTourism.
„Základem je zpravidla počet prodaných vstupenek. V závislosti na marketingové politice konkrétního objektu se dále započítávají například návštěvníci různých akcí, některé objekty mají více návštěvnických okruhů, nebo třeba vykazují souhrnně návštěvnost více poboček provozovaných například jedním muzeem,“ přibližuje Vogelová. Zcela sjednotit způsob počítání návštěvníků podle ní není proveditelné. CzechTourism se proto orientuje hlavně na sledování trendů v čase, nikoliv na vzájemné pořadí objektů, které je vzhledem k odlišné metodice spíše orientační.