ČR - V roce 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 547 a těžce zraněno 2 110 osob. V průměru tak každé 3 hodiny a 18 minut došlo na českých silnicích k závažné dopravní nehodě, buď smrtelné nebo s těžkým zraněním.
Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 (NSBSP) kladla za cíl pro rok 2019, aby počet usmrcených nebyl vyšší než 362 a těžce zraněných 2 222. Zatímco počet usmrcených výrazně předpoklady překonal, u těžce zraněných osob byla díky historicky rekordně nízkému počtu národní strategie splněna.
„Přestože rok 2019 přinesl některá pozitivní zlepšení v bezpečnosti na silnicích, více než 540 ztracených životů je příliš vysoké číslo, které představuje nespočet lidských tragédií. Abychom počet smrtelných nehod snížili, potřebujeme konkrétní, měřitelná opatření nejen v prevenci, ale i v policejním dohledu, bezpečnějších silnicích a účinné legislativě. Proto jsem obnovil činnost Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu, která již připravila a schválila více než 40 opatření pro letošní rok. Připravujeme také akční plán BESIP na další dva roky a strategii na období od roku 2021,“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík.
„V mnoha případech je linie mezi usmrcením a přežitím s těžkým zraněním velmi tenká. Na jedné straně je pozitivní, že celkově byly závažné následky nehod (úmrtí a těžká zranění) historicky nejnižší. Na druhé straně přišlo na našich silnicích o život během jednoho roku 547 osob, to je obrovská ztráta. A to se bavíme o osobách usmrcených do 24 hodin, po započtení osob, které v důsledku nehod podlehly následkům zranění do 30 dní od nehody, vzroste tento počet zpravidla o dalších 10 %. Neměli bychom takový stav akceptovat a postavit bezpečnost silničního provozu jako jasný cíl veřejné správy i osobního vnímání řidičů a všech účastníků silničního provozu,“ řekl vedoucí BESIP Tomáš Neřold.
„Počet usmrcených mohl být výrazně nižší. Například viníci pod vlivem alkoholu nebo návykových látek usmrtili vloni 62 osob, přestože bylo meziročně evidováno o 14 obětí méně, podíl na všech usmrcených osobách činil více než 11 %. K dalším, zbytečným, následkům dopravních nehod lze jednoznačně také přiřadit relativně vysoký podíl cestujících ve vozidlech, kteří nebyli připoutáni bezpečnostním pásem – zdaleka se to netýká jen řidičů, ale také spolujezdců. Ačkoli výzkum prokázal, že v 37 % by cyklisté v případě použití přilby s vysokou pravděpodobností přežili, nepoužívání cyklistických přileb se ve fatalitách, resp. těžkých zraněních cyklistů v uplynulém roce také významně promítly,“ dodal Neřold.