ČR - Pohonné hmoty v Česku dále citelně zlevňují a o další desítky haléřů zlevní i v příštím týdnu. Zlevňují především vlivem mezinárodních faktorů, jako je pokles cen ropy Brent a velkoobchodně prodávaných paliv na komoditní burze v Rotterdamu.
Ke zlevnění přispívá ovšem nadále poměrně silná úroveň koruny vůči dolaru a domácí daňová politika. Ta má silný dopad zvláště v případě nafty. Vždyť v porovnání ještě s rokem 2020 je nyní spotřební daň z motorové nafty po zahrnutí DPH zhruba o tři koruny na litr nižší.
To vše vede k tomu, že čeští motoristé majitelé dieselů tankují momentálně za jedny z nejnižších cen v rámci EU. Vyplývá to z dat Evropské komise. Podle nich tankují nafty levněji jen řidiči v Bulharsku, Rumunsku, Litvě a pak v Lucembursku a na Maltě. Česko má tak nyní nejlevnější naftu ze zemí Visegrádské skupiny. Přitom třeba Poláci mají tradičně pohonné hmoty vesměs citelně levnější než Češi. Češi naftu tankují znatelně levněji než Slováci nebo Maďaři, o Němcích či Rakušanech ani nemluvě.
V případě benzínu už to taková „sláva" není. Čeští motoristé jej podle dat Evropské komise pořizují dráže než Poláci, Maďaři, Slováci, a dokonce i než Rakušané. Z okolních zemí jej tak mají dražší jen Němci. Česká vláda se chystá zvýšit spotřební daň z nafty a vrátit ji na úroveň platnou před loňským červnem. To po zahrnutí DPH bude znamenat zvýšení ceny litru motorové nafty o zhruba 1,80 koruny. Mělo by k němu dojít počátkem letošního srpna.