Který fast food je nejoblíbenější? A který máte nejraději vy? Ilustrační foto
Ústí nad Labem

ČR - Rychlé občerstvení si v Česku vybudovalo silnou základnu, i když pravidelně se v nich stravuje poměrně málo lidí: 13 % alespoň jednou týdně a dalších 17 % několikrát měsíčně. Více než dvě pětiny jsou spíše svátečními návštěvníky. Nejčastěji se ve fast foodech obecně stavíme na oběd, naopak nejméně na snídani. A důvody, proč tam chodíme? Zejména kvůli tomu, že „jsou po ruce“ a umožňují spontánní zastavení na něco k jídlu/pití, ale také z důvodu rychlého servisu. O post nejoblíbenějšího fast foodu se aktuálně „perou“ McDonald’s a KFC, až daleko za nimi se objevují další řetězce rychlého občerstvení. Uvádí to ve zprávě ke svému zjišťování společnost Nielsen Admosfere.

Výzkum provedla výzkumná agentura ResSOLUTION Group ve dvou vlnách: na podzim 2023 a začátkem roku 2024. Zúčastnila se ho pětistovka, respektive tisícovka internetových respondentů z Českého národního panelu starších 15 let.

Alespoň několikrát za měsíc zavítají do restaurace či bistra s rychlým občerstvením 3 z 10 Čechů. Když si ale toto průměrné číslo rozebereme například z pohledu věkových skupin, zjistíme, že u mladších ročníků (15–34 let věku) podíl dosahuje 53 %. Naopak lidé starší 45 let se ve fast foodech stravují několikrát měsíčně a častěji jen ve 14 % případů. Jednou za měsíc tam zajde průměrně 17 % dotázaných. Vysoké procento lidí (43 %) se v těchto zařízeních stravuje méně často než jednou za měsíc.

Co ve fast foodech jíme a proč?

Nejčastěji se respondenti stavují ve fast foodu na oběd (ten vede u 56 % z těch, kteří navštěvují tyto zařízení aspoň někdy). Na druhém místě jsou svačiny a nejrůznější pochoutky, na třetím večeře a až daleko za nimi snídaně.

Obvyklým důvodem ke stravování ve fast food restauracích či bistrech je pro respondenty spontánní zastavení – tedy jdou například zrovna okolo a mají hlad nebo chuť na některé z jídel (43 %). Silnější je tento důvod pro ženy než pro muže. Srovnatelně zásadní je ale rychlý servis (42 %), který zase naopak častěji zmiňovali muži. Necelá čtvrtina dále zmínila, že jde o jakousi záruku známého jídla (například během cestování) a pětina uvedla dostupnost těchto zařízení, tedy mají je v blízkosti domova nebo práce.

Za zmínku ještě stojí, že už čtvrtina nejmladších respondentů (15–34 let) se ve fast foodech stravuje mimo jiné kvůli bezkontaktnímu objednávání, což je jinak u širšího vzorku návštěvníků fast foodů důvod zmiňovaný jen 12 % z nich.

Zmiňovaná negativa fast foodů

Že se lidé ve fast foodech stravují, ale ještě neznamená, že si neuvědomují jejich stinné stránky – přesněji 84 % u nich určité mínusy vnímá, přičemž mezi mladými respondenty je to dokonce 96 %. Více než polovina návštěvníků z řad dotazovaných uvedla jako negativum nezdravé jídlo. Třetina dále zmínila vysoké ceny těchto restaurací a bister. Okolo čtvrtiny dotázaných se shodlo ještě na nekvalitním, respektive nehodnotném jídle, velkém množství lidí, kteří tam chodí, a vysoké produkci odpadů.

Nejoblíbenější řetězce a vstup Popeyes na český trh

V neposlední řadě se ve výzkumu podívali na oblibu jednotlivých řetězců rychlého občerstvení. O první místo už tradičně bojují McDonald’s (37 %) a KFC (35 %). Kdo má mezi těmito dvěma větší jasno, jsou respondenti ve věku 15–44 let, u kterých vede McDonald’s s náskokem. Naopak KFC je na prvním místě u skupiny nad 45 let. Na třetí pozici, i když daleko za americkými řetězci, je občerstvení Döner Kebab (17 %) a na čtvrté pak Bageterie Boulevard (13 %) – oba přitom výrazně častěji zmiňovali mladší respondenti. Na pátém místě je pak Globus restaurace, kterou zmínilo jako svoji nejoblíbenější 11 % dotázaných.

Na český trh v minulém roce vstoupil další americký fast food řetězec Popeyes, který zatím otevřel svou jedinou restauraci na pražském Václavském náměstí. Příchod řetězce zaznamenalo podle výzkumu ResSOLUTION Group 36 % dotázaných, výrazně častěji obyvatelé Prahy a středních Čech a také respondenti ve věku 15–34 let (55 %), přičemž informovanost s vyšším věkem klesá. Popeyes se však zatím nestihl probojovat na významnější pozici mezi oblíbenými fast foody, a to dokonce ani mezi Pražáky: za svůj nejoblíbenější ho označilo jen 0,4 % respondentů (resp. 0,3 % v případě Prahy).

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru