Ústí nad Labem – Dopravní podnik města Ústí nad Labem a Technická Univerzita Liberec vytvořili dohodu o společném postupu při popsání způsobů nalézání energetických úspor v trolejbusovém provozu. „Úspora energie v trolejbusovém provozu je jedním ze strategických cílů pro budoucí období", uvedl Ing. Radek Chobot, výkonný ředitel Dopravního podniku města Ústí nad Labem.

Jednou z cest je i nastavená spolupráce s Technickou Univerzitou Liberec, kdy výzkumní pracovníci této univerzity dlouhodobě spolupracují s různými technicky orientovanými podniky v České republice. Zkušenosti mají i s dopravními podniky, a tohoto faktu využil i Dopravní podnik města Ústí nad Labem.

Ilustrační foto. Petr Sochůrek
Setkání zástupců Technické univerzity Liberec a managementu Dopravního podniku města Ústí nad Labem proběhlo v loňském roce a jedním z výsledků byla dohoda o společném postupu při popsání způsobů nalézání energetických úspor v trolejbusovém provozu, resp. vytvoření společné přihlášky projektu pro Technickou agenturu České republiky (TAČR), která je současně i grantovou agenturou.

V průběhu relativně krátkého období byl společnými silami vytvořen projekt, kde výzkumné kapacity na měřící techniku zastupuje prof. Richter a kolektiv, a aplikované pracoviště ke zjišťování dat s příslušným logistickým servisem zajišťuje Dopravní podnik města Ústí nad Labem, resp. Ing. Randák a kolektiv. „Společný čtyřletý projekt se umístil mezi nejlepšími, a to z cca 1.000 posuzovaných projektů. To je samo o sobě velký úspěch, jelikož v rámci TAČRu je vždy obrovský převis poptávky nad nabídkou. Celkové náklady projektu za roky 2014 - 2017 jsou cca. 5,6 mil. Kč, kdy tyto náklady jsou zejména spjaty se mzdovými náklady a náklady na pořízení drobného materiálu. Naše náklady jsou za roky 2014 – 2017 2,9 mil. Kč, kdy přidělená dotace činí 1,872 mil. Kč." říká Ing. Radek Chobot, výkonný ředitel dopravního podniku.

„Cílem projektu je na základě analýzy vytipovaných úseků městské trolejbusové trakce v Ústí nad Labem sledovat a přesně definovat energetické toky mezi měnírnami a trolejbusy. Na základě této analýzy stanovit kritická místa pro úsporu energie a navrhnout možná řešení, jejichž cílem bude zejména úspora energie. Dalším cílem je zajistit dlouhodobé (i po skončení projektu) sledování energetických poměrů v trolejbusové trakci Dopravního podniku, které bude ukazovat další možnosti úspory elektrické energie, nákladů na stavbu a údržbu trolejové tratě při zvýšení dopravní obslužnosti trolejbusů odpovídající současným trendům elektroenergetiky." přiblížil podstatu projektu Prof. Ing. Aleš Richter, CSc. hlavní řešitel projektu.

Jedná se o klasický případ symbiózy vědeckovýzkumných kapacit s pracovištěm aplikovaného vývoje, reprezentovaného provozní praxí v ústeckém Dopravním podniku. Je to otevřený projekt, který nemusí garantovaně přinést převratné poznatky, ale na druhou stranu je přinést může. A to nejen pro ústecký Dopravní podnik, ale pro všechny Dopravní podniky v Česku i Slovensku.

Dobrá spolupráce se vyplácí oběma institucím, kdy Dopravní podnik města Ústí nad Labem získává nový pohled na své činnosti a Technická Univerzita Liberec má možnost přenést své poznatky přímo do praxe.


František Chlada, mluvčí Dopravního podniku města Ústí nad Labem

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru