Ústecký kraj - Bezradní jsou mnozí řidiči, ale i chodci, na rušných křižovatkách, které řídí běžně semafory. Většina šoférů totiž nezná pokyny dopravních policistů. Neorientují se v nich!
Mezi "nejhorší" řidiče kupodivu patří autobusáci, ale i řidiči sanitek. Přesvědčilo se o tom ostatně i osmadvacet nejlepších dopravních policistů z celé České republiky, kteří v Mostě na nejfrekventovanější světelné křižovatce u Prioru soutěžili o zlatou regulku a titul nejlepší policejní regulovčík roku. Vypnutá světla pro mnohé řidiče znamenala totální zmatení a velký problém. To samé lze říct i o chodcích.
"Jako řidička si pamatuji, že policistu v křižovace nesmím objíždět, to je asi základní premisa, takže tak na 50 procent bych se s tím asi popasovala," svěřila se redakci e-mostecko.cz náměstkyně mosteckého primátora Hana Jeníčková.
"Mrzí nás, že mnozí řidiči v Mostě pokyny neznali. A o to nás více mrzí, že šlo i o profesionální řidiče, kteří neuměli reagovat na pokyny policisty," podotkl zástupce ředitele mostecké policie Jindřich Bergmann.
Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch k tomu poznamenal: "Bohužel i dneska se setkáváme s tím, že řidiči ne zcela jasně rozumí signálům policisty. Je to i tím, že se v praxi s tím setkávají spíše v ojedinělých případech. Zaznamenali jsme zde v Mostě případy, že i autoškola ne zcela jasně pochopila signál, nebo i řidič autobusu. A tady si myslím, že je potřeba, aby si řidiči osvěžili pokyny a nahlédli zpátky do učebnic a zaměřili se na to, jak pokyny policisty vypadají a co zejména znamenají," podotkl šéf dopravních policistů Lerch.
Zatímco před revolucí byli dopravní policisté celkem běžně na křižovatkách a "ručně řídili tamní dopravu, dnes je to opravdu jen ve výjimečných případech. Například při výpadku elektřiny nebo při povodních. Ruku na srdce, kolik řidičů by zvládlo pokyny policejního regulovčíka, když je naposledy vidělo možná tak v autoškole?
Regulovčík totiž nahrazuje semafor. „Existuje jednoduchá rada, jak se postoj a povely policisty uprostřed křižovatky snadno naučit. Pokud se blížíte do křižovatky a narazíte na policistu z boku, tak můžete jet. V případě, že k vám stojí čelem nebo zády, vždy se zastavte a prohlédněte si ho," nabádá mostecký policista Milan Robovský.
Takzvanou regulku drží policista v pravé ruce a jeho pokyny se dají shrnout do tří základních částí: Pozor (stůj), volno a trojstranná uzávěra.
„Záleží i na tom, aby policista v křižovatce ulehčil dopravě a netvořily se zácpy a kolony. Svým chováním a řízením tak regulovčík může dopravě nejen pomoci, ale i uškodit," vysvětluje mostecký dopravní policista Milan Robovský. Kdo nerespektuje „živý semafor", hrozí mu pokuta až 2 500 korun a ztráta pěti bodů.
JAK NA TO:
„Stůj!" pro směr, ke kterému stojí policista čelem nebo zády; řidič je povinen zastavit vozidlo.
„Pozor!", vztyčí-li policista paži nebo předloktí pravé paže se směrovkou; řidič jedoucí ze směru, pro který byl provoz předtím zastaven, je povinen se připravit k jízdě; řidič jedoucí ve směru předtím volném je povinen zastavit vozidlo; je-li však již tak blízko, že by nemohl bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě.
„Volno" pro směr, ke kterému stojí policista bokem; řidič může pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo.
Trojstranná uzávěra - má-li policista pravou paži předpaženou a levou upaženou, znamená to „Stůj!" pro řidiče přijíždějícího směrem k zádům a pravému boku policisty a „Volno" pro řidiče přijíždějícího směrem k levému boku policisty; řidič přijíždějící směrem k zádům a pravému boku policisty je povinen zastavit vozidlo; řidič přijíždějící k levému boku policisty může pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo; řidič přijíždějící směrem k čelu policisty smí odbočit jen vpravo; chodci smějí přecházet vozovku jen za zády policisty.