Ústí nad Labem - Na třetí neděli v listopadu připadá Světový den obětí dopravních nehod (SDODN). Ročně totiž na silnicích po celém světe zemře přes milion lidí. Dopravní policisté si proto vrámci kampaně na tento týden připravili v Ústeckém kraji několik dopravně-bezpečnostních akcí. První proběhla v Ústí nad Labem v Sebuzínské ulici na Sřekově, kdy se hlídka zaměřila na osvětlení a technický stav aut.
Výsledek kontroly je alarmující. V pořádku měl auto pouze každý třetí motorista. Nejčastějším prohřeškem byla závada na osvětlení. Řidiči si před jízdou vůbec své plechové miláčky nekontrolují. „Během tří hodin dopravní policisté zkontrolovali devatenáct projíždějících aut. U deseti vizuální kontrolou hlídka odhalila závadu na osvětlení vozidla. Řidičům často nesvítilo osvětlení registrační značky, měli na autě namontovaná neschválená světla pro denní svícení nebo jim svítilo pouze jedno potkávací světlo," řekla mluvčí krajské policie Šárka Poláčková.
Jan Pechout z ústeckého Besip teamu doplnil, že dobré osvětlení auta výrazně snižuje riziko nehody. „Při dobře seřízených potkávacích světlech za snížené viditelnosti zaznamená řidič chodce bez reflexního prvku pouze na osmnáct metrů. Často si řidiči myslí, že když jim nesvítí potkávací světlo na pravé straně, tak to tolik nevadí. Ale opak je pravdou. Při jeho nefunkčnosti se délka, na kterou jsou schopni zpozorovat chodce, snižuje. Jde především o přecházení vozovky, kdy chodec přechází z pohledu řidiče zprava doleva," řekl Pechout.
Další závadou zejména u starších aut bylo, že směrová světla blikala bíle. „Pakliže jsou na vozidle kryty blinkrů čiré barvy, musí být směrová světla vybavena žárovkou oranžové barvy. Jenže jde o nástřik, který se časem z čiré žárovky začne loupat. Blinkr pak přestává blikat oranžově. Deset z devatenácti kontrolovaných řidičů se přiznalo, že před jízdou auto vůbec nekontroluje," dodal Jan Pechout.
Policisté také zjistili, že někteří řidiči používají nesprávně mlhová světla. Dvou set korunovou pokutu tak dostal mladý muž, který jel na parkovací světla se zapnutými mlhovkami. „Světla do mlhy smí řidič použít pouze za husté mlhy nebo hustého deště. Pakliže je použije za dobré viditelnosti, oslňuje protijedoucí řidiče. Mlhová světa se nedají seřídit, pouze podsvítí řidiči padající mlhu nebo déšť. Když je řidič použije za dobré viditelnosti, nijak si k lepšímu vidění na silnici nepomůže," vysvětlil dopravní policista Pavel Kopřiva. Hlídka také kontrolovala, jak jsou na tom řidiči s náhradními žárovkami, které jsou povinnou výbavou každého auta. Sedm z devatenácti kontrolovaných řidičů v autě vůbec náhradní žárovky nemělo.
Dopravní policisté se kromě technického stavu, také zaměřili na další povinnosti řidiče a spolujezdců. Pokutu dostala mladá žena na předním sedadle spolujezdce, která se vezla nepřipoutaná. Řidič stříbrné felicie zase z kontroly pokračoval jako spolujezdec. Hlídka mu dechovou zkouškou naměřila 0,34 promile alkoholu a zakázala pokračovat v jízdě. Auto tak musel odvézt přivolaný kamarád. Perličkou byl také řidič dodávky, který vezl na korbě nezajištěné propanbutanové láhve. Na desítky lahví použil pouze jednu kurtu a ještě místo kurtovacího oka ji připnul za korbu.