Užín – I přes veškerou snahu záchranářů se nepodařilo zachránit život pětapadesátiletého chodce, kterého krátce před sedmou hodinou ranní ve čtvrtek 5. října srazil z dosud nezjištěných příčin čtyřiatřicetiletý řidič mercedesu v blízkosti autobusové zastávky.
Mluvčí krajské policie Veronika Hyšplerová uvedla, že k dopravní nehodě došlo na přechodu pro chodce. „K dopravní nehodě došlo na silnici 1/30 směrem na Chlumec. Doprava na této komunikaci byla zhruba dvě hodiny řízena kyvadlově. Po zadokumentování střetu si celý případ převzal výjezd služby kriminální policisté a vyšetřování,“ dodala policistka.
Od začátku roku do dnešního dne došlo na Ústecku ke dvěma dopravním nehodám, při kterých zemřel chodec. „Při sedmi střetech byl chodec těžce zraněn a u 45 dopravních nehod byl chodec zraněn lehce,“ doplnila mluvčí Veronika Hyšplerová.
Policie České republiky zároveň upozorňuje, že v silničním provozu pro všechny účastníky platí jedno důležité pravidlo: „Vidět a být viděn“
Podzim máme tu. S tímto barevným obdobím zároveň přichází i podzimní plískanice, ráno se později rozednívá a k večeru brzy stmívá. V souvislosti s těmito podmínkami roste riziko, že nás řidič na komunikace snadno přehlédne. Proto je důležité nejen vidět, ale také být viděn. To platí především o chodcích, které za špatné viditelnosti řidič může spatřit až na poslední chvíli.
Při snížené viditelnosti jsou na silnici těmi nejzranitelnějšími chodci. Řidiči, kteří zranili chodce nebo cyklistu, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě. Auta, motocykly i cyklisté mají povinnost svítit, chodci takovou povinnost nemají. Pro svoji větší bezpečnost na komunikaci mohou chodci použít především reflexní materiály, díky kterým jsou viditelní v dostatečném předstihu a ostatní účastníci silničního provozu na ně mohou včas zareagovat. Zvýšit svou bezpečnost použitím reflexních materiálů mohou samozřejmě i cyklisté a motocyklisté.
Pestré oblečení a reflexní doplňky
Řadou testů bylo prokázáno, že pokud se na komunikaci pohybuje člověk v tmavém, například modrém oblečení, je řidič schopen zaznamenat jej na vzdálenost 18 metrů. Chodec ve žlutém je viděn na vzdálenost 37 metrů, v bílém na 55 metrů. Ale ani tato vzdálenost není v noci na bezpečné vyhnutí se chodci dostačující. Chodci by proto vždy měli mít na svém oblečení nějaký prvek, který by je více zviditelnil. K dispozici jsou například fluorescenční materiály (nejčastěji se používá jasně žlutá, zelená a oranžová barva), které zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku. Ve tmě ale svou funkci ztrácejí. Za tmy je vhodné použít reflexní materiály – ty odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně tak zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a na více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré. Pro chodce pohybující se za tmy po neosvětlených silnicích, především turisty, lze doporučit vybavení čelovou svítilnou a blikajícím červeným světlem, upevněným zezadu na ruce, noze nebo batohu. Chodec jdoucí po komunikaci mimo obec má ze zákona povinnost mít na oblečení reflexní materiál. Předměty z reflexních materiálů je nejlepší umístit ke konci rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu (cyklisté například na přilbu a kolo). Dětem můžeme pořídit oblečení, které je již vybaveno prvky z reflexních materiálů, takto vybaveny jsou již i školní brašny.
Řidič musí vše dobře vidět
Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 1,5 sekundy na to, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval – za tu dobu ujede 31 metrů. Než začne s vlastním vyhýbacím manévrem, ujede od zpozorování chodce více než 150 metrů. Na dokončení celého manévru potřebuje další čas a ujede další metry. Na tento celkem jednoduchý úkon tak potřebuje řidič zhruba 200 metrů. A na takovou vzdálenost může chodce spatřit, jen pokud má na sobě reflexní doplňky!