Ústí nad Labem – Obnovit pravidelný vlakový spoj pro pozdní večer, který každý den jezdil z Ústí do Prahy, žádala po ministru dopravy primátorka Ústí nad Labem Věra Nechybová. Z odpovědi ministra ovšem vyplývá, že tento vlak se v nejbližší době zavádět nebude.
Z Ústí do Prahy původně každý večer odjížděl ve 22.15 mezinárodní rychlík Metropol. Za hodinku byl v Praze. Byl to výhodný spoj například pro vysokoškoláky nebo lidi pracující v hlavním městě, kteří tam měli i ubytování. Využívat ho mohli i návštěvníci města Ústí v roli turistů, kteří se navečer mohli pohodlně vrátit zpět domů. Toto spojení ale bylo loni v prosinci zrušeno. Vlak vypravoval německý dopravce Deutsche Bahn, severní část jeho trasy však byla ukončena.
Primátorka Ústí Věra Nechybová a také rektor Univerzity J. E. Purkyně Martin Balej následně oslovili ministra dopravy Dana Ťoka, zda by mohl pomoci vyřešit náhradu za tento zrušený spoj. „Spojení obyvatelům i návštěvníkům našeho města citelně chybí,“ napsali autoři iniciativy z Ústí.
Ministr je ovšem ve své odpovědi moc nepotěšil. Uvedl, že německý dopravce provozoval vlak na své komerční riziko a že české orgány těžko mohou jeho rozhodnutí nějak ovlivnit. Ministerstvo se výpadek uvedeného spoje snaží podle něj kompenzovat alespoň zavedením nedělního večerního vlaku s odjezdem ve 22.06. „Ministr zároveň argumentuje tím, že ani jiná krajská města nemají pozdní večerní spojení s Prahou. Jako příklad uvedl Plzeň s posledním vlakem ve 21.01, České Budějovice (20.55), Olomouc (20.13) či dokonce i prioritní Brno (20.38),“ uvedla v pondělí Romana Macová z Magistrátu města Ústí.
Krajská města chtějí postupovat společně
„Chceme se nyní spojit s vedením všech krajských měst v ČR a vyzveme je ke společnému postupu při řešení této opomíjené otázky. Komplikace s večerním spojením do hlavního města jsou prakticky všude,“ sdělil náměstek primátorky města Jiří Madar.
Rychlík Metropol poprvé vyjel už v roce 1965. Jeho tradiční trasou byla desítky let cesta mezi Budapeští a Berlínem přes Bratislavu a Prahu, občas jezdil i přes Vídeň. Od loňského prosince byla zrušena jeho severní část – spojení Prahy s Berlínem. Nyní se však uvažuje opět o nějaké formě jeho obnovy. „České dráhy aktuálně jednají o možnosti přímého nočního spojení mezi Berlínem a Prahou od jízdního řádu v roce 2019,“ uvedl Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.