Ústí nad Labem - Dnes (15. května) proběhla v ústeckém obchodním centru Forum akce Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje s názvem Den linky 155. Návštěvníci tu mohli spatřit každodenní práci záchranářů a na vlastní kůži si vyzkoušet, jak probíhá resuscitace pacientů, jak správně komunikovat s operátory na lince 155 nebo si prohlédnout interiér sanitky. Den linky 155 je tak poctou všem záchranářům.
365 dní v roce, 7 dní v týdnu, 24 hodin denně tu pro vás funguje zdravotnická záchranná služba. Není to samozřejmost, na naší planetě patříme k těm šťastnějším, kteří se na odbornou a rychlou pomoc lékařů a záchranářů mohou spolehnout.
"Číslo 1 094 808 odpovídá počtu všech našich loňských výjezdů. Pokud bychom si dali tu práci a začali počítat, zjistíme, že v průměru přibližně každých 15 sekund zazvoní na některém z našich operačních středisek telefon, operátorka pak přibližně každých 30 sekund vyšle ze základny vozidlo záchranné služby. A aby byl výčet čísel úplný, dodejme, že výjezdových základen je v současnosti v České republice 307," uvedl Prokop Voleník, tiskový mluvčí ZZS Ústeckého kraje.
Operátoři na středisku i záchranáři v terénu pracují pod neustálým stresem, v krátkém čase musí dělat závažná rozhodnutí a nesmí si dovolit udělat chybu. Ze všech těchto důvodů si jistě zaslouží, aby si jejich každodenní nasazení připomněli celostátní společnou akcí: Dnem linky 155.
Datum 15. 5. je zvoleno symbolicky, s odkazem na zdravotnickou tísňovou linku 155, která představuje nejdůležitější pojítko mezi záchranáři a těmi, kdo potřebují pomoc. Operátoři, kteří obsluhují tísňovou linku, jsou zdravotníci, tedy specialisté.
"Připomeňme si, že v celé řadě jiných vyspělých zemí to není pravidlem. A právě proto jsou výsledky našich záchranných služeb jedny z nejlepších na světě, jsme na to právem hrdí," dodal Prokop Voleník.
Díky propracovanému systému aktivní telefonické asistence je Česká republika na světové špičce v poskytování laické resuscitace lidem postiženým náhlou zástavou oběhu. Tato skutečnost zcela zásadně zvyšuje naději na záchranu a uzdravení pacienta.
Záchranné služby v České republice jsou zřizované v rámci jednotlivých krajů, aby jejich organizace mohla co nejlépe reagovat na regionální specifika. Po funkční stránce však v rámci IZS tvoří záchranné služby celek, který nerozlišuje hranice krajů. Hmatatelným důkazem je nejen každodenní mezikrajská spolupráce či společná cvičení, ale například i shodná podpora používání aplikace Záchranka. Česká republika je tak jedním z mála států na světě, který tento jednotný systém pro přesné přivolání pomoci provozuje.