Ústí nad Labem – Upozornit netradičním způsobem na problém neplatících cestujících v prostředcích ústecké městské hromadné dopravy (MHD) se rozhodl Dopravní podnik města Ústí nad Labem. V rámci kampaně se veřejnost dozví nejčastější výmluvy neplatících cestujících, seznámí se s nelehkou prací přepravního kontrolora, a že jízda na „černo“ není žádné hrdinství.
„Inspirací při práci nám byla kampaň vídeňského dopravního podniku „101 Ausreden, die nichts nützen“ (101 výmluv, které jsou k ničemu), který postupně zveřejňoval absurdní výmluvy „černých pasažérů“. Při spojení s humornými ilustracemi se podařilo poukázat na jejich nesmyslnost. Prioritou přitom nebylo snížení počtu cestujících bez platného jízdního dokladu, ale upoutání pozornosti médií a platících cestujících, aby se o problému černých pasažérů více diskutovalo,“ uvedl Libor Turek, výkonný ředitel společnosti.
Kampaň bude mít dvě etapy. „V první etapě pomocí nevšedních ilustrací veřejnosti dopravní podnik představí přepravu v MHD jako službu, za kterou se musí platit, stejně jako za ostatní služby. Pro představu můžeme uvést jednu, kde bude zobrazen „černý pasažér“, který své jednání považuje za hrdinství a vzdor „systému“. Vedle něj pak bude uvedeno několik hesel, které upozorní, že člověk nepřemýšlí o placení za běžné služby, stejně tak by tedy neměl přemýšlet o platbě za přepravu v MHD. Navíc bude humorně poukázáno na absurdnost onoho hrdinství,“ doplnil mluvčí Dopravního podniku města Ústí nad Labem Luboš Heřman.
V druhé etapě budou veřejnosti prezentovány ty nejzajímavější výmluvy neplatících cestujících, kterými komentovali svoji jízdu bez platného jízdního dokladu. Dopředu je třeba upozornit, že tyto výmluvy jsou skutečné a pracovníci přepravní kontroly se s nimi běžně setkávají. „Cílem kampaně je představit přepravu v MHD jako službu, za kterou musí cestující zaplatit. Ukážeme také, jak může být komplikovaný „život“ revizora, který přichází do kontaktu s cestujícími bez jízdenky, kteří se ho snaží někdy rozesmát, někdy urazit, uprosit. Více o výmluvách „černých pasažérů“ se dozvíte v naší kampani, která začíná počátkem dubna,“ uvedl závěrem Luboš Heřman.