Ústecký kraj - Výuka finanční gramotnosti vtrhla do českých škol. Čtvrťáci a páťáci v ní poznávají svět peněz. Mnozí poprvé slyší slova jako dluh či splátka nebo vidí, jak funguje bankomat. Projekt Abeceda peněz, který připravila Česká spořitelna, získal akreditaci Ministerstva školství. A jeho obliba se mezi školami v celé zemi i na Ústecku rychle šíří. Jen za poslední měsíc se výuky zúčastnilo na sto padesát dětí z regionu.
Cílem Abecedy peněz je naučit děti správnému hospodaření s penězi. „Naší ambicí je zásadně zvýšit finanční gramotnost společnosti a zejména mladé generace. A v ideálním případě i prosadit finanční vzdělávání coby jeden z předmětů základního školství u nás,“ vysvětluje David Hubáček, který je v České spořitelně zodpovědný za finanční vzdělávání.
Správa peněz je totiž poměrně klíčovou dovedností. A dosud byly pro děti hlavním a mnohdy jediným zdrojem informací rodiče. Ne vždy šlo ale o zdroj kvalitní. Dospělí Češi mají většinou laxní přístup k řízení rodinných financí. A celá čtvrtina lidí v zemi žije od výplaty k výplatě.
Do loňského pilotního ročníku Abecedy peněz se zapojilo přibližně 110 tříd z celé ČR. Díky pozitivnímu ohlasu mezi učiteli i řediteli jich jen v prvním pololetí letošního školního roku bylo na 150. A přibývají stále další.
Foto: Marta Vokurková
Podpis smlouvy dal dětem zabrat
Abeceda peněz ukazuje dětem svět financí i souvislosti v něm a hravou formou prohlubuje jejich vědomosti týkající se hospodaření s penězi. V rámci několikaměsíčního programu se školáci učí plánovat své finance a nové znalosti průběžně za pomoci odborných lektorů i svých učitelů přenášejí rovnou do praxe. „Děti mají za úkol vybudovat vlastní firmu. Navrhnout její logo, název a hlavně sortiment. Takové zboží, které zvládnou samy, s přiměřenými náklady, vyrobit, a bude možné jej prodat na veřejných jarmarcích, jež jsou vrcholem Abecedy peněz. Děti tedy neustále musí propočítávat cenu výrobku, kalkulovat se vstupními náklady i cenou vlastní práce a pracovat na propagaci. To vše společně po vzájemné diskuzi s ostatními,“ popisuje David Hubáček.
Každá třída může počítat se vstupním kapitálem ve výši 3000 korun. Ten dostanou do České spořitelny formou půjčky a už na něm čeká děti první střet s realitou. „Připravili jsme dětem k podpisu smlouvu s několika dodatky a poznámkami psanými malým písmem pod čarou. Pro mnohé byl velký šok, když zjistily, že podepsaly něco jiného, než měly v úmyslu,“ přibližuje David Hubáček.
Foto: Marta Vokurková
Dojmy učitelů z Ústecka
Během listopadu a počátku prosince absolvovalo kurz na 150 dětí z Ústeckého kraje. Na veřejných jarmarcích prodávaly hlavně vánoční dekorace, ozdobné zápichy, cukroví a drobné občerstvení. Možnost vyzkoušet si zcela nové věci většinu školáků naprosto pohltila.
„Děti byly úplně nadšené a po celou dobu neskutečně zapálené. I od rodičů máme pozitivní ohlasy, byli rádi, že se děti finanční gramotnost učí. Postupně se naučily přemýšlet o penězích a počítat, co mohou nakoupit a za kolik budou moci daný výrobek pak prodat,“ chválí si nápad Gabriela Rubínová, učitelka roudnických čtvrťáků.
Děti se díky Abecedě peněz neposunuly jen v oblasti finanční gramotnosti. „Moji žáci se rozhodli vsadit na recyklaci - chtěli se totiž od ostatních odlišit. Inspirací jim byly náušnice vyrobené z pet lahve. Na internetu jsme si našli spoustu nápadů, co vše se dá z pet lahví vyrábět a děti se na to vrhly.
Vyrobily jsme stolní hry, třeba dámu, ale také vánoční ozdoby. Děti tak dokázaly vlastně velmi dobře zpeněžit odpadky,“ popisuje učitelka teplických páťáků Tereza Kloboučníková.
Jarmarkem pro většinu dětí Abeceda peněz nekončí. Čeká je rozhodování, jak s vydělanými penězi naloží. Některé třídy si plánují zaplatit školní výlet, jiné přispějí na charitu. V průměru si zatím každá ze tříd z jarmarku odnesla přes 8 tisíc korun. Krajskými rekordmany jsou děti z Podbořan, které si během odpoledne vydělaly přes 12 tisíc korun.