ČR – S tím, jak se opět zhoršuje epidemiologická situace, dostává se do popředí otázka – budou se žáci a studenti opět vzdělávat „na dálku“? Bez ohledu na to, jak se situace bude dále vyvíjet, musejí mít základní, střední i vysoké školy stanovena opatření pro zachování bezpečného sociálního distancování. A připravit se na distanční nebo kombinovanou výuku. Obě podoby vyučování předpokládají zapojení komunikačních technologií. Co by měly využité technologie ideálně splňovat?
Pokud se některé školy rozhodnou pro smíšené učební prostředí, kdy jsou někteří studenti v učebně, zatímco jiní se do výuky zapojují prostřednictvím konference na dálku, je nutné mít zajištěn jasný a srozumitelný zvuk. Pro účelnou komunikaci je třeba, aby nic neunikalo těm, kteří jsou doma, ani žákům ve vzdálenějších lavicích. I to, aby spolu mohli vzájemně komunikovat.
„Základním předpokladem je to, aby byl zvolený komunikační systém schopný pokrýt učebny všech velikostí. Zároveň poskytnout uživatelský komfort tomu, kdo diskusi vede, tedy pedagogovi. Pro učitele bude i tak složité řídit výuku žáků přítomných ve třídě i těch vzdáleně připojených, takže je žádoucí, aby je navíc zbytečně nezatěžovala složitost využívaného technologického řešení. To by také mělo bez problémů spolupracovat s běžnými platformami pro sdílení dokumentů jako například Microsoft Teams, Google Meet, Lifesize nebo Zoom,“ říká Michal Černý, odborník na komunikační techniku ze společnosti Audiopro.
Ideální je prostředí bez dotyku
Hlavním faktorem, který pomůže školám bezpečně znovu fungovat tento podzim a zimu, je odstranění běžných kontaktních bodů. Sdílené kabely, dálková ovládání a dotykové rozhraní – to vše zvyšuje riziko přenosu choroboplodných zárodků z jednoho uživatele na druhého a nutnost neustálé dezinfekce je zatěžující.
„Existují technická řešení, která umožňují bezdotykové bezdrátové připojení a sdílení obsahu. Učitelé tak mohou sdílet prezentace přímo ze svého notebooku nebo tabletu na displej v místnosti i na AV vybavení studentů a eliminovat tak riziko nákazy při společné výuce,“ podotýká Michal Černý.
I při zachování odstupu musí být všichni slyšet
Snížení kapacity učeben, aby bylo možné zachovat dostatečný odstup, je v letošním školním roce zásadní problém. Ale s menším počtem lidí v místnosti a větším prostorem mezi nimi je třeba zajistit, že bude slyšet každý, bez ohledu na polohu.
„Je sice pravda, že každý se může připojovat do komunikačních systémů ze svého počítače nebo chytrého telefonu, pokud ale chceme zajistit plnohodnotné zapojení žáků při kombinované výuce, jen s tímto vybavením nevystačíme. Pro tento způsob výuky jsou ideální řešení, jimiž se vybavují zasedací místnosti. Ta například zajišťují 360° pokrytí místnosti a díky zapojení umělé inteligence aktivně sledují řečníky, aby poskytla všem srovnatelné podmínky,“ uzavírá Michal Černý.
Zkušenosti nabízí komerční sektor
Příkladem, že lze valnou většinu výuky a školení realizovat online, je i Počítačová škola GOPAS, která je jedničkou v oboru IT školení v ČR. „My posledních 6 měsíců využíváme možností pokročilých technologií pro distanční výuku a školení na maximum. Všechny naše kurzy, a dokonce i odborné konference, úspěšně realizujeme online. Velkou výhodou, kterou si účastníci kurzu chválí, je námi poskytovaná možnost vrátit se ještě k probírané látce, a tak si vědomosti upevnit,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.