Trmice - V Senátu Parlamentu České republiky dnes byly vyhlášeny výsledky ankety Ředitel roku, v níž odborná porota na základě nominací veřejnosti vybírala nejlepšího ředitele/ředitelku školy za školní rok 2020/21.
Absolutní vítězkou se stala Marie Gottfriedová, ředitelka Základní školy Trmice. Ta zároveň vyhrála i v samostatné kategorii základních škol. Anketu Ředitel roku uspořádala společnost Tutor a vzdělávací skupina Edua Group. Celý projekt se koná pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
U Marie Gottfriedové nominující i porota oceňovali, že se jí během jejího patnáctiletého působení podařilo vybudovat místo, kde vedle sebe – a dokonce i spolu – mohou svůj talent rozvíjet děti s různou mírou nadání bez ohledu na jejich sociální zázemí. A to aniž by to jedny od úspěchu vzdalovalo a druhým bralo šanci ho zažít.
Paní ředitelka přebírala školu s nepříliš dobrou pověstí. Dnes naopak škola vyniká svou příjemnou atmosférou, individuálním přístupem a jako příklad vzdělávací instituce, kde se nebojí hledat nové cesty, je-li to v zájmu dětí. Své žáky vnímá Marie Gottfriedová jako „nádoby, z nichž každou chce naplnit po okraj“. Ředitelka ZŠ Trmice v náročném sociálním prostředí exceluje výbornou schopností komunikace se všemi stranami vzdělávacího procesu – s učiteli, žáky i rodiči.
A jak vypadá typický pracovní den vítězné ředitelky? Sama jej popsala takto:
„Můj pracovní den vypadá velmi často tak, že od rána do oběda jsem k dispozici lidem. Dveře mé kanceláře jsou otevřené, přicházejí za mnou kolegové i děti, řešíme společně různé věci, navštěvuji žáky ve třídách (například v rámci třídnických hodin), sleduji, jak probíhá výuka, účastním se různých vzdělávacích projektů… Teprve později usedám k nutné ředitelské agendě, věnuji se administrativě a všem méně zábavným a kreativním ředitelským činnostem.
Jsem přesvědčena o tom, že více než manažer ekonom a úředník musí být ředitel školy kolega a partner. Neměl by být člověkem, který tráví čas pouze ve své kanceláři a tu a tam, jako vzácný host, zavítá do nějaké třídy, zajde za některým z kolegů a navštíví nějakou událost. Měl by být člověkem, který je v pozitivním slova smyslu „namočený“ do veškerého dění ve škole. Je v intenzivním kontaktu s lidmi, pracuje s nimi, podílí se na všem, co se pod střechou jeho školy děje.“
Další informace k vyhlašování Ředitele roku:
Vítězem v kategorii málotřídek se stal Radek Machatý, ředitel Základní školy Zaječice na Chrudimsku. V kategorii středních škol pak zvítězil Miroslav Kudrna, ředitel Střední školy hospodářské a lesnické Frýdlant, která se nachází v Libereckém kraji.
„V rámci letošního třetího ročníku ankety Ředitel roku jsme obdrželi přes sto nominací z celé republiky, tedy zatím rekordní počet. Odborná porota, v níž figurovali akademici, lidé ze škol i z byznysu, pak na základě nominací, odborných podkladů a on-line setkání s deseti finalisty vybrala vítěze v jednotlivých kategoriích a vítěze absolutního,“ řekla Jana Pácalová, akademická ředitelka společnosti Tutor.
„Letošní finalisté jsou profesionálové a zároveň lidé s velkým srdcem. Jsou nejlepším důkazem toho, že pro post ředitele školy je důležitá obrovská dávka entuziasmu, pokory, ale i schopnost balancovat mezi mnoha profesemi. Jsou totiž výbornými pedagogy, manažery, ekonomy, psychology i marketéry,“ dodala Pácalová.
Na vyhlašování Ředitele roku vystoupil mimo jiné předseda Senátu PČR Miloš Vystrčil, předseda senátního Výboru pro vzdělávání Jiří Drahoš či loňský absolutní vítěz Ředitele roku a od podzimu 2020 i senátor Jan Grulich.
Jana Pácalová z pořádající společnosti Tutor letošní ročník Ředitele roku uzavřela následujícími slovy:
„Letošní ročník byl výjimečný nejen absencí žáků a studentů ve školách, online výukou, problémy s praktickým vyučováním, ale i tím, jak si letošní nominovaní ředitelé a finalisté čím dál více uvědomují nutnost reformy Rámcových vzdělávacích programů. Říkají, že je nutné vzdálit se od modelu memorování dat, životopisů, pravidel, ale naopak je nezbytné více do škol vnést Komenského zásadu „škola hrou“ a učit děti skutečně pro život. Více než kdy předtím mi toto v letošním třetím ročníku rezonuje, a to je velké plus.
A pokud se mám ohlédnout za třemi roky naší ankety, tak si troufám tvrdit, že o Řediteli roku už veřejnost ví, a to mě velice těší, protože od začátku chceme českou společnost upozornit na nelehkou, ale krásnou práci ředitelů škol. A pro mě osobně je každé setkání s takovými lidmi velkou radostí a inspirací v mé práci.“
Vítězní ředitelé získávají řadu cen od partnerů ankety Ředitel roku, jimiž jsou vedle Senátu PČR vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř, společnost Top Vision zaměřená na manažerské a firemní vzdělávání, jazyková škola Jipka, Ředitelská akademie a Amos vision. Mediálním partnerem je odborný titul Řízení školy.