ČR - Tankování paliva je běžná rutinní záležitost. Přesto je třeba se mít v některých situacích na pozoru.
Dlouhodobé tankování paliva pochybné kvality by se mohlo podepsat na kondici vašeho vozu. Požití, a především vdechnutí paliva pak může mít vážný dopad na vaše zdraví. Nesnažte se plnit nádrž až po okraj, i v dnešní době vám může přetéct. Některé pumpy na jih od našich hranic uvádějí cenu paliva až na výdejním stojanu po sejmutí tankovací pistole. Zahraniční benzínky též mění ceny několikrát během dne. A jak je to se statickou elektřinou nebo používáním mobilních telefonů při tankování?
Kterým čerpacím stanicím je dobré se vyhnout?
Dlouhodobě je kvalita paliv v Česku velmi dobrá. V loňském roce byla dle údajů České obchodní inspekce (ČOI) dokonce nejlepší v historii. Mimo normu totiž skončilo nejméně vzorků od roku 2001, kdy ČOI s kontrolami pohonných hmot začala. I ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi je na tom Česko s kvalitou lépe. Přesto je tu však riziko v podobě čerpacích stanic či provozních nádrží v areálech různých podniků, kterých je v evidenci MPO asi 2 400. „Paliva lze zakoupit i na řadě míst, která nejsou evidována jako veřejné nebo poloveřejné čerpací stanice, a proto nepodléhají kontrole České obchodní inspekce. Kvalita těchto paliv i jejich zdroje může být pochybná, protože péče během přepravy, skladování i dalších manipulací nemusí odpovídat potřebným odborným standardům,“ upozorňuje Václav Loula, odborný tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).
K požáru na benzínce může dojít snadno
Reálným a životu nebezpečným rizikem při tankování je statická elektřina. Její výboj totiž může zapálit páry benzínu ve vzduchu. I když jsou tankovací pistole vybaveny sekundární rekuperací par, riziko stále existuje. Zvláště pokud je tankovací pistole v hrdle nádrže nedostatečně zasunuta. V takovém případě se ale navíc může stát, že nádrž přeteče. Vyvarujte se proto tankování až po okraj. Přeplněná nádrž navíc může kvůli tepelné roztažnosti paliva prasknout. Na čerpacích stanicích je většinou zakázáno též používání mobilních telefonů, v praxi ale není známo, že by telefon způsobil požár na benzínce. Aby vám při tankování nepřeskočila jiskra, je třeba správné uzemnění. Při vystupování se dotkněte nejprve kovové části vozu a pak stoupněte na zem. Během tankování se do vozu nevracejte.
Při požití rozhodně nevyvolávejte zvracení
Pohonné hmoty představují nebezpečí nejen kvůli extrémní hořlavosti. Pokud byste se například snažili benzín nebo naftu nasát hadičkou z kanystru či nádrže a palivo polkli, vyhledejte lékařskou pomoc. Rozhodně ale nevyvolávejte zvracení. Nebezpečná je též snaha pozřené palivo rozředit tím, že se něčeho napijete. To může totiž také vyvolat zvracení, jehož následkem by mohlo dojít ke vdechnutí pozřeného paliva. Právě cesty dýchací jsou palivem nejvíce ohroženy. V případě zvracení je tedy nezbytné držet hlavu pod úrovní kyčlí, aby se zvratky nedostaly do plic.
Nové značení: Čtverec je nafta, kruh je benzín
Od října 2018 musejí být všechny čerpací stanice v EU opatřeny novými jednotnými symboly pro různé druhy paliv. Na mnohých benzínkách se s nimi již delší dobu setkáváte. Paliva pro benzínové motory reprezentuje kruh s písmenem „E“, paliva pro dieselové motory čtverec s písmenem „B“ a plynná paliva kosočtverec s označením plynu (například CNG nebo LPG). U kapalných paliv je kromě písmene navíc i číslovka vyjadřující procentuální podíl biosložky, aktuálně tedy E5 u Naturalu 95 a B7 u nafty. „Písmeno ‚B‘ v českém prostředí není úplně šťastnou volbou, jelikož by u řidičů mohlo vyvolávat představu, že se jedná o ‚benzín‘, tedy Natural. Písmena E a B ale označují biosložky, které se přidávají do paliv, tedy ethanol u benzínu, proto ‚E‘, a biodiesel u nafty reprezentovaný písmenem ‚B‘. Do budoucna se mohou objevit paliva pro naftové motory obsahující též ethanol, a proto bude pro rozlišení nafty a benzínu rozhodující použitý geometrický tvar,“ vysvětluje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. „Norma nicméně nezakazuje stávající komerční názvy, takže se rozhodně budeme nadále setkávat s označením Natural, FuelSave Diesel a podobně. Nové symboly se ovšem objeví též pod víčky nových automobilů, a tak bude mít řidič hned jasno, po které tankovací pistoli sáhnout,“ dodává Damir Duraković.
Ceny se liší podle lokality, ale i fáze dne
Ceny pohonných hmot se mění velmi dynamicky. Závisejí na cenách na evropském trhu a také na kurzu koruny vůči americkému dolaru. Významný vliv na cenu benzínu a nafty má kromě značky sítě čerpacích stanic též lokalita. U D1 například stojí benzín i nafta aktuálně skoro 36 korun za litr, zatímco průměrná cena je v Česku podle údajů Evropské komise u benzínu něco přes 33 korun a u nafty asi o 60 haléřů méně. Jak ukazuje aktuální studie německého autoklubu ADAC, ceny se na jedné pumpě mění též v závislosti na fázi dne. U naprosté většiny ze 14 000 sledovaných německých čerpacích stanic totiž během letošního května v průběhu dne cena paliv klesala a rostla. Nejvyšší ceny byly při ranní špičce, kdy lidé cestují do zaměstnání. Zda funguje podobná praxe i v Česku, není zdokumentováno.
Dvě ceny za jedno palivo
Setkali jste se s tím, že by čerpací stanice z venku lákala na super ceny, ale na výdejním stojanu byla cena vyšší? V případě rozdílných cen na totemu čerpací stanice a přímo na tankovacím stojanu by měla být směrodatná ta cena, kterou uvádí stojan. Zda se tyto dva údaje neliší, však ověřuje ČOI při každé kontrole čerpacích stanic spojené s kontrolou jakosti pohonných hmot. I když se někdy objevují varování před tímto nešvarem, podle sdělení ČOI se takové případy nestávají. „Naši inspektoři na praktiku rozdílných cen na totemu a na výdejním stojanu čerpací stanice během mnoha let kontrol pohonných hmot nikdy nenarazili,“ uvádí Jana Jelínková, vedoucí tiskového oddělení ČOI, s tím, že pokud by se tak přece jen stalo a šlo by o dlouhodobou praxi, a nikoliv jednorázový technický problém, jedná se o porušení zákona o ochraně spotřebitele. Podle sdělení ÚAMK však čerpací stanice někdy volí jinou „taktiku“. „V některých jižních zemích nemají čerpací stanice na poutačích a totemech žádnou cenu. Motorista tedy dostane tuto informaci až ve chvíli, kdy sejme pistoli ze stojanu, a to už jen málokdo odjede k jiné čerpací stanici,“ upozorňuje Igor Sirota z ÚAMK.