Na kole, pěšky, nebo tramvají: Evropský týden mobility se snaží prosazovat šetrnou dopravu
Ilustrační foto
Zajímavosti

ČR - Vlastnictví a provoz auta je finančně nejnáročnějším řešením individuální dopravy. Naopak chůze je úplně zdarma, náklady na jízdní kolo nebo předplacené jízdné na veřejnou dopravu jsou relativně nízké a zahrnují parkování, pojištění i pohonné hmoty.

Jako nejlepší řešení vychází kombinace různých druhů dopravy pro cestující, ale i pro převoz zboží. Na výhody kombinované dopravy upozorňuje Evropský týden mobility, který se koná každoročně po celé Evropě od 16. do 22. září.

„Dobře nastavená kombinovaná doprava pomáhá snižovat znečištění životního prostředí a přetížení dopravy. Zejména v městských oblastech je k dispozici řada smysluplných alternativ k používání automobilu,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec. Kombinovaná doprava musí být schopná nabídnout uzlové body pro přestup z jednoho druhu dopravy na jiný, ale i odstavná parkoviště pro auta, kvalitní cyklostezky i krátkodobý pronájem kol (bikesharing), hustou síť veřejné dopravy a také dobíjecí stanice pro automobily s alternativním pohonem.

Města bez aut

Města a obce zapojená letos do Evropského týdne mobility budou následující týden propagovat šetrnou dopravu, která je nejen příznivá k životnímu prostředí, ale také ekonomicky přístupná. Zapojená města připravila řadu aktivit pro veřejnost od diskuzí nad problémy spojené s dopravou, osvětu vozidel s alternativním pohonem, až po městské slavnosti a akce pro děti. Městské úřady budou také zkoušet nová dopravní opatření, testovat nové technologie a získají i cennou zpětnou vazbu od veřejnosti.

Evropský týden mobility podpoří také osobně ministr Brabec. Nejdříve se vydá ve čtvrtek 20. září do Třince, který chystá třídenní akci orientovanou právě na propagaci moderních způsobů dopravy a jejich propojení. Na cestu vyrazí jak jinak než čistě, vozidlem s vodíkovým pohonem. Vozidla s vodíkovým pohonem totiž nevypouštějí do ovzduší žádné škodlivé látky, jsou tichá a doplnění paliva trvá stejně dlouho jako u nafty nebo benzínu. Vodík lze také vyrábět z obnovitelných zdrojů a to elektrolýzou vody, vysokoteplotním rozklade vody, zplyňováním či pyrolýzou biomasy nebo výrobou s využitím speciálních bakterií. V Praze se pak ministr Brabec vydá v sobotu 22.9 na Den bez aut, jehož centrem bude Karlínské náměstí. To nabídne městskou slavnost s koncerty známých kapel a hlavně ukáže, jak může být město bez aut příjemné místo k životu.

Kombinuj a jeď

Negativa spojená se současnou automobilovou dopravou jsou především dopravní zácpy, zábor půdy ve městech a dopady na ovzduší. Podle odhadů náklady na dopravní zácpy v Evropské unii přijdou každoročně zhruba na 100 miliard EUR. Městská doprava je také emisně náročná, stojí za 40 % všech emisí CO2 v silniční dopravě. Evropský projekt BiTiBi ale například poukázal na to, že „v situaci, kdy by 20 % uživatelů železnic kombinovalo železniční přepravu s jízdou na kole, v celé EU bychom dosáhli snížení emisí CO2 o 800 000 tun, u tuhých znečišťujících látek o 55 tun a u emisí oxidu dusíku o 250 tun.“

Ministerstvo životního prostředí podporuje udržitelnou dopravu ve městech například dotačním programem na nákup aut s alternativním pohonem. Obce nebo kraje si z něj mohou pořídit elektromobil, vozidlo na stlačený zemní plyn (CNG) a tzv. plug-in hybridy. To jsou vozy, které používají jak klasický spalovací motor, tak elektromotor a zároveň mohou baterie nabíjet z běžné zásuvky. Že je o program zájem ukazuje fakt, že poslední nabízenou dotaci ve výši 100 milionů korun si obce rozebraly už o měsíc dříve, než bylo plánováno. Celkově ze dvou výzev dostanou obce příspěvek na nákup více než 500 vozidel. Letos v listopadu MŽP plánuje vyhlášení v pořadí již třetí výzvy se stejnou alokací tedy 100 milionů korun. V letošním roce Ministerstvo životního prostředí podpořilo také rozvoj systémů bikesharingu v českých městech.

Vedle dotací MŽP pak na rozvoji čisté mobility spolupracují i ostatní rezorty. Ministerstvo průmyslu podporuje rozvoj alternativních druhů dopravy u podnikatelů, Ministerstvo dopravy podporuje rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic a Ministerstvo pro místní rozvoj podpořilo rozvoj ekologické hromadné dopravy ve městech.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru