Češi preferují MDŽ před Dnem matek. Kolik letos za tento svátek utratí?
Ilustrační foto: CC0
Ústí nad Labem

ČR - Mezinárodní den žen, který každoročně připadá na 8. března, si v Česku připomíná více než čtvrtina dospělé populace. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK. Pouze zhruba šest procent populace preferuje před oslavou Mezinárodního dne žen připomínku květnového Dne matek. Výdaje Čechů spjaté s Mezinárodním dnem žen letos dosáhnou zhruba 630 milionů korun, jak vyplývá z šetření jejich výdajů v uplynulých letech, z vývoje inflace a spotřebitelských návyků.

"Češi u příležitosti MDŽ nejčastěji utrácí za květiny. Roste přitom obliba dokonce i socialismem zprofanovaných karafiátů, a to rovněž mezi mladou generací. Dále maloobchodní prodejci registrují vyšší výdaje za bonboniéry, cukrovinky a další pamlsky, do jisté míry i za alkohol," uvádí ekonom Lukáš Kovanda.

Letošní tržby související s MDŽ, jež vykáží prodejci nebo také třeba provozovatelé restaurací, navýší oproti loňsku hlavně a vlastně výhradně inflace. "Nedá se předpokládat, že by Češi letos pořizovali u příležitosti MDŽ množstevně více zboží a služeb než loni nebo než v předpandemických letech 2018 nebo 2019. Rapidní inflace a drahota energií je nutí omezovat zejména zbytné výdaje, což jsou právě ty související s MDŽ," vysvětluje ekonom.

Navýšené tržby v souvislosti s MDŽ registrují jak restaurace, tak také obchody s potravinami nebo květinami.

"Z hlediska celkových výdajů MDŽ v ČR zaostává za Vánocemi, Silvestrem, Velikonocemi i Dušičkami. Při těchto příležitostech totiž výdaje Čechů přesahují miliardu korun, v případě Vánoc dosahují desítek miliard. Útraty u příležitosti MDŽ se mohou spíše poměřovat s celkovými výdaji spjatými s Valentýnem, který však slaví spíše mladší generace," dodává na závěr Kovanda.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru