Vizualizace bateriové elektrické multifunkční jednotky (BEMU) od Škoda Group
Ústí nad Labem

Ústecký kraj - Ústecký kraj v rámci příprav nového smluvního období na zajištění železniční dopravy od dalšího desetiletí připravuje záměr pořízení bateriově – elektrických jednotek za účelem dekarbonizace a dosažení úspor v oblasti energetické náročnosti drážní dopravy.

Ústecký kraj se hodlá ucházet o dotaci z Modernizačního fondu na pořízení 14 dvouvozových, bateriově-elektrických jednotek (BEMU) s kapacitou 100 – 130 míst k sezení. Míra poskytnuté dotace může dosahovat až 85 % pořizovací ceny železničního kolejového vozidla. Využití těchto vozidel je plánováno na provozním souboru Středohorská železnice II, který zahrnuje soubor linek:

  • U12 Osek město – Most – Louny – Rakovník (od prosince 2031)
  • U52 Žatec – Louny – Lovosice – Ústí nad Labem (od prosince 2031)
  • L2 (Ústí nad Labem -) Děčín – Česká Lípa – Liberec (od prosince 2031)
  • U6 Lovosice – Teplice v Čechách (od prosince 2032)
  • U11 Jirkov – Chomutov – Žatec – Louny – Litoměřice – Česká Lípa (od prosince 2032)

Nasazení vozidel se očekává s postupným náběhem ve dvou úrovních, a to s ohledem na ukončení stávajících smluvních závazků v prosinci 2031 nebo prosinci 2032.

„Záměr dalších nových vlaků se mi líbí pro jejich bezemisnost a energetické úspory. Pro kraj je to i výrazná finanční úspora při jejich provozu, když podstatnou část ceny za vozidlo může uhradit pomocí dotace. Projekt je zajímavý jak pro kraj kvůli úspoře nákladů, tak i pro stát, který díky bateriovým technologiím může ušetřit při elektrizacích a nemusí elektrizovat 100 % délky linek,“ řekl k tomu radní Jan Růžička pověřený řízením oblasti dopravy.

Předpokládaných 14 vozidel bude zpočátku určeno pro pokrytí prvního provozního stupně zahrnujícího zajištění dopravní obslužnosti na linkách U12, U52 a L2 od prosince 2031. V prosinci 2032 se k těmto 14 vozidlům připojí dalších 12 shodných vozidel, pro které chce Ústecký kraj zajistit financování s využitím podpory případných budoucích dotačních programů. Celkový počet vozidel provozního souboru dosahuje 26 jednotek BEMU, které budou provoz na výše uvedených linkách zajišťovat v období od prosince 2031 (potažmo od prosince 2032) po dobu následujících 15 let, tedy do prosince 2046. Předpokládaný roční proběh vozidel v druhém – cílovém – stupni provozního souboru je cca 3.300.000 vlkm/ročně.

Výběrové řízení na dopravce tohoto provozního souboru je možné s ohledem na běh legislativních lhůt spojených s podáním předběžného oznámení záměru v Úředním věstníku Evropské unie zahájit v srpnu 2025.

 Záměr Ústeckého kraje navazuje na Plán dopravní obslužnosti Ústeckého kraje 2022 – 2026, dále na koncepční materiály Ministerstva dopravy ČR, týkající se podpory rozvoje elektrické trakce v České republice a v neposlední řadě na možné dotační tituly podporující obnovu ŽKV za účelem dekarbonizace a dosažení úspor v oblasti energetické náročnosti drážní dopravy.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru