Ústí n. L., Most – Dopravní nehoda s tragickým následkem, která se stala ve čtvrtek 6. července u Obrnic na Mostecku, kdy na sociální síti měly možnost tisíce lidí shlédnout obrazový záznam přímo ze střetu, přitáhla pozornost nejen široké veřejnosti a médií, ale také dopravních expertů a záchranářů, kteří před rizikovým chováním v silničním provozu opakovaně varují.
Při karambolu vyhasl život teprve jednadvacetileté řidičky a její o rok starší spolujezdkyně je stále v péči lékařů. (Prvotní zprávu o vážné dopravní nehodě najdete na sesterském webu Tísňová linka.cz zde).
Zdravotnická záchranná služba Ústeckého kraje, jejíž posádky na místě zasahovaly, po vážné dopravní nehodě umístila na své internetové stránky odkaz na web nepozorny.cz, který se rozptýlením v silničním provozu zabývá. „Ano, tento odkaz jsme na naše webové stránky umístili v souvislosti s tragickou dopravní nehodou, která se stala ve čtvrtek u Obrnic na Mostecku,“ odpověděl na dotaz redakce E – Ústí.cz mluvčí krajských záchranářů Prokop Voleník a dodal: „Na simulovaná videa jasně ukazují, jak to při takové nehodě vypadá a jaké jsou její následky. Jako profesionální záchranáři se s tím setkáváme poměrně často. Někteří převážně mladí lidé si myslí, že se jim nemůže nic stát, ale opak bývá mnohdy pravdou.“
Cílem všech zpráv je varovat neukázněné účastníky silničního provozu před rizikovým chováním na silnicích. „Řidiči se všeobecně 30 až 50 procent doby pobytu za volantem dostatečně nevěnují bezpečnému řízení,“ upozorňuje dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti, který stránku nepozorny.cz spravuje.
Dopravní experti rozptýlení u řidičů za volantem rozdělují do tří kategorií - vizuální, manuální a kognitivní. „Při řízení vozidla nejdůležitější zrak. Odhaduje se, že asi 90 procent informací přijímá řidič zrakem. Vizuální nepozornost zaměstnává oči řidiče, které sledují jiný objekt nebo jiné zorné pole, než je nutné pro bezpečnou jízdu. Výsledkem je prodloužení optické reakce. K manuální nepozornosti se dá říci, že ruce musí během řízení zvládat mnoho úkonů souvisejících s ovládáním motorového vozidla. Manuální nepozornost tuto funkci podstatně narušuje. Kognitivní nepozornost je definována jako důležitý ovlivňující faktor, který řidič vnímá jako zátěž. Kapacitu mozkové činnosti je nutné věnovat řešení dopravních situací a také předvídání. Pokud je tato pozornost rozptýlená, prodlužuje se doba psychické reakce a schopnost řidiče správně vyhodnocovat podněty i z běžného okolního provozu,” uvedl Roman Budský.
V loňském roce roztržitost při řízení auta stála v České republice život 87 lidí.