ČR - Celkový počet čerpacích stanic dosáhl na konci roku 2017 čísla 7 020. Veřejných čerpacích stanic dostupných běžným motoristům je více než polovina tohoto počtu, konkrétně 3 940. Obě čísla jsou rekordní a počet veřejných pump v posledních 10 letech roste neustále.
Z 34 nových čerpacích stanic, které byly loni zprovozněny, je však 29 CNG plniček. Na rostoucí oblibě CNG zřejmě nic nezmění ani letošní zvýšení spotřební daně na dvojnásobek.
Podle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) bylo ke konci roku 2017 v Česku celkem 7 020 čerpacích stanic. Během loňska se tak jejich počet vrátil zpět nad 7 tisíc. Údaj zahrnuje veškeré čerpací stanice, tedy veřejné i neveřejné, případně čerpací stanice s vymezeným přístupem. Pokud bychom brali v úvahu jen čerpací stanice veřejné, u kterých tankuje běžný motorista, pak jich na konci roku bylo celkem 3 940, což je 56,1 % z celkového počtu. „Česko patří dlouhodobě k zemím s nejvyšší hustotou čerpacích stanic. Počet veřejných pump za posledních 10 let vytrvale roste a každoročně dosahuje nového maxima,“ popisuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil.
V roce 2017 se celkový počet evidovaných čerpacích stanic zvýšil o 28, těch veřejných ale přibylo 34. Neznamená to však, že by takovým tempem přibývala nová místa, kde lze natankovat benzín či naftu. Většinu z tohoto počtu tvoří nové plnicí stanice CNG. „Nových plniček CNG loni přibylo 29 a v řadě případů jsou umístěny v areálech stávajících standardních čerpacích stanic jiných vlastníků, takže v jedné lokalitě mohou být evidovány dvě čerpací stanice, byť celý areál obsluhuje jeden personál,“ vysvětluje Damir Duraković. Potvrzuje se tak trend z posledních let, kdy plnicí stanice CNG neustále přibývají, protože plynárenské firmy investují do rozšiřování jejich sítě desítky miliard korun. Podobný vývoj lze očekávat i v dalších letech. „I když se od ledna 2018 zvýšila spotřební daň u CNG z 1 koruny za kilogram na 2, stále je daňové zvýhodnění stlačeného zemního plynu tak výrazné, že ve srovnání s benzínem či naftou lze ušetřit i polovinu nákladů za palivo,“ dodává Damir Duraković.