Svádov - Preventivní akce pod názvem Bezpečně na kole proběhla v sobotu na labské stezce mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Desítky cyklistů si v rámci své bezpečnosti nechaly na odpočívadle ve Svádově bezplatně zkontrolovat kolo, dovybavit si ho reflexními prvky a podstoupily písemný test z bezpečného chování při jízdě na kole. Akce byla dobrovolná a podstupovali ji jen cyklisté, kteří o ni projevili zájem.

Na kole jen s přilbou. Foto: Petr Sochůrek

Jednou z účastnic byla i Petra Vodrážková z Litoměřic. „Akci vnímám pozitivně. Například jsem zjistila, že nosím špatně připevněnou přilbu. Při pádu by mi moc hlavu neochránila," řekla mladá cyklistka.

Zlata Svádová z Týmu silniční bezpečnosti, který se akce zúčastnil s celorepublikovou kampaní Na kole jen s přilbou, vysvětlila, že cyklista při dopravní nehodě nejčastěji utrpí poranění hlavy. „Životnost cyklistické přilby je pět let. Přeci jenom se v ní potíme, jde o polystyren, navíc jsou plastové části, jako jsou spony, namáhané a jejich životnost klesá. Po pěti letech by tak měl cyklista přilbu vyměnit za novou. Ale je samozřejmě důležité, když už vyrazí na kolo, aby měl alespoň nějakou a pevně ji upevněnou," vysvětlila členka Týmu silniční bezpečnosti.

Dalším „nedostatkem" bylo totiž, že když už cyklisté přilbu měli, byla špatně upravená délka pásku. „Udává se, že by měl být utažený na dva prsty pod bradou, abychom se neškrtili a při prudkém pohybu nám přilba z hlavy nespadla. Určitě by neměl jít pásek po zapnutí přetáhnout přes bradu směrem k nosu," doplnila Zlata Svádová.

Za řídítka, ale také za volant, jen střízlivý a odpočatý

Účastníci akce Bezpečně na kole měli možnost si projít vytýčenou trasu s takzvanými „alkoholovými" brýlemi, simulující vidění pod vlivem 1,5 promile alkoholu. Novinkou na akci byly brýle simulující únavu. Řada zkoušejících byla překvapena, jak se únava projevuje na vidění a reakcích člověka. Ne nadarmo po 4,5 hodinách jízdy silniční zákon nakazuje profesionálním řidičům povinnou pětačtyřiceti minutovou přestávku.

„To by měli mít na paměti i řidiči osobních aut, kteří vyráží v těchto dnech s autem na dovolenou do vzdálených míst. Nejhorší a nejbezpečnější je, když řidič jede několikahodinovou cestu na jeden zátah," vysvětlil Jan Pechout, manažer severočeského Besip teamu.

Registrace kola usnadní jeho nalezení

Další ze stánků pro cyklisty nabízel seznámení se systémem Datatag, několika-prvkovou identifikaci jízdního kola, který výrazně znepříjemňuje život profesionálním zlodějům. „Datatag je evropský jednoduchý systém, který využívá nejmodernějších identifikačních technologií. Je prokázáno, že pachatelé se raději označenému kolu vyhnou. Datatag navíc umožňuje policii kolo v případě nalezení identifikovat. Díky Datatagu se dá majitel snadno přes databázi dohledat," vysvětlil jednatel společnosti Michal Tuček.

Zaregistrování kola do evropské databáze Datatagu nabízí nově i městská policie v Ústí nad Labem. „Registrovat si kolo mohou Ústečané na všech našich služebnách," dodal František Koutný, velitel služby prevence kriminality a dopravní výchovy městské policie.

Desítky cyklistů si nechaly na labské stezce kolo zkontrolovat a dovybavit reflexními prvky. Foto: Petr Sochůrek

Desítky cyklistů si nechaly na labské stezce kolo zkontrolovat a dovybavit reflexními prvky. Foto: Petr Sochůrek

Desítky cyklistů si nechaly na labské stezce kolo zkontrolovat a dovybavit reflexními prvky. Foto: Petr Sochůrek

Desítky cyklistů si nechaly na labské stezce kolo zkontrolovat a dovybavit reflexními prvky. Foto: Petr Sochůrek

Každý cyklista prošel písemným testem. Foto: Petr Sochůrek

Desítky cyklistů si nechaly na labské stezce kolo zkontrolovat a dovybavit reflexními prvky. Foto: Petr Sochůrek

Desítky cyklistů si nechaly na labské stezce kolo zkontrolovat a dovybavit reflexními prvky. Foto: Petr Sochůrek

Přezka cyklistické přilby by měla být utažená na dva prsty pod bradou. Foto: Petr Sochůrek

Preventisté kriminality a dopravní výchovy městské policie dovybavovali cyklistům kola reflexními prvky. Foto: Petr Sochůrek

Účastníci akce Bezpečně na kole měli možnost si projít vytýčenou trasu s takzvanými „alkoholovými" brýlemi, simulující vidění pod vlivem 1,5 promile alkoholu. Foto: Petr Sochůrek

Projití trasy s brýlemi simulující únavu. Foto: Petr Sochůrek

Datatag, několika-prvková identifikace jízdního kola, výrazně znepříjemňuje život profesionálním zlodějům. Foto: Petr Sochůrek

Zaregistrování kola do evropské databáze systému Datatag nabízí nově i městská policie v Ústí nad Labem. Foto: Petr Sochůrek

Na akci Bezpečně na kole nechyběl ani stánek statutárního města Ústí nad Labem, který nabízel cyklistům mapy cyklistických tras v krajské metropoli a jejím okolí. Foto: Petr Sochůrek

Bezpečně na kole na labské stezce. Foto: Petr Sochůrek

Na kole jen s přilbou. Foto: Petr Sochůrek

Preventisté kriminality a dopravní výchovy městské policie dovybavovali cyklistům kola reflexními prvky. Foto: Petr Sochůrek

Účastníci akce Bezpečně na kole si vyzkoušeli „alkoholové" a „únavové" brýle. Foto: Petr Sochůrek

Každý cyklista prošel písemným testem. Foto: Petr Sochůrek

Novinkou na akci byly brýle simulující únavu. Foto: Petr Sochůrek

Desítky cyklistů si nechaly na labské stezce kolo zkontrolovat a dovybavit reflexními prvky. Foto: Petr Sochůrek

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru