Až do konce roku platí extrémní nebezpečí kyberútoků, varuje ČSOB a policie
Ilustrační foto
Ústí nad Labem

ČR - ČSOB a Policie ČR varují před zvýšenou aktivitou kybernetických zločinců, která se v předvánočním čase ještě stupňuje. Statistiky lámou rekordy už nyní, jen do října evidují policisté víc než 15 tisíc kyberzločinů. Na aktivity kybernetických podvodníků upozorňuje nová preventivní kampaň Volač a Klikač.

„Digitální bezpečnost patří k prioritám skupiny ČSOB v péči o klienty. Na investice do bezpečnosti a prevence vynakládáme ročně stamilióny korun, ale před zákeřnými kyberpodvodníky se nemůže bohužel ukrýt nikdo. Jsou organizovaní, stále profesionálnější a naprosto bez zábran, takže lze čekat jejich útoky ve zvýšené míře zejména před Vánoci. Nejlepší prevencí jsou obezřetnost, a informovanost. Cílem naší nové společné kampaně s Policií ČR je zvýšit úroveň znalostí a naučit lidi základní pravidla efektivní obrany,“ říká Petr Hutla, člen představenstva ČSOB.

Policie ČR registruje jen do konce letošního října 15 409 trestných činů spáchaných v kyberprostoru, zatímco za celý rok 2021 to bylo 9518 a před deseti lety pouze 2195. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun.

„Počty online podvodů neustále narůstají a je tedy daleko větší pravděpodobnost, že se s nějakou hrozbou setká každý z nás a je jenom na nás, jak na to budeme připraveni. Navíc značně roste i kvalita a sofistikovanost těchto útoků. V posledních letech u online podvodů zaznamenáváme prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem. Odhalování je zde velmi složité a zdlouhavé, a proto je potřeba, aby se každý choval obezřetně a nenechal se nachytat,“ doplňuje Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování.

ČSOB a Policie ČR společně připravili preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyberpodvodníky a ukázali na co si dát pozor.

„Základní pravidla jsou velmi jednoduchá. Chceme naučit lidi, aby si před každým kliknutím na odkaz v SMS zprávě nebo v emailu či před zodpovězením otázky volajícímu sami položili dotaz: Nechce mě náhodou okrást? Není to náhodou Volač nebo Klikač? Banky nikdy nepožadují citlivé osobní informace nebo data o účtech nebo platebních kartách, protože své klienty znají,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB. Podle něho je v případě nejistoty a pochybností je nejlepší vždy kontaktovat přímo klientská centra bank, která fungují nonstop a jejichž pracovníci si s takovou situací dokážou poradit.

Podvodné navolávání (Volač)

Podvodníci se často vydávají za pracovníky bank a dokonce i policisty. Zneužívají neznalost a důvěřivost občanů a snaží se klienty bank vystrašit a zmanipulovat. Cílem pachatelů je vylákat z poškozeného citlivé údaje či ho donutit k bankovním převodům, nebo dokonce výběrům hotovosti a následnému nákupu kryptoměny. Nepodceňujme pachatele. Jejich jednání je nesmírně manipulativní a přesvědčivé. Za poslední dva roky, co se tímto projevem ve větší míře setkáváme, jsme zaznamenali více jak 1000 případů. V některých jednotlivých případech jdou škody až do milionů korun.

Pachatelé se také snaží pod různými legendami vylákat i vzdálený přístup do našeho počítače, či mobilního telefonu. Mohou se vydávat za pracovníky bank, investiční poradce, nebo třeba pracovníky technické podpory.
Velmi vysoké škody zaznamenáváme také u případů, kdy lidem falešní investiční poradci přes telefonáty nabízejí možnost výhodné investice bez rizika, ale vše může být jen fikce a následky jsou často fatální. Nenechte se zlákat na přehnaně výhodné nabídky. Investujte s rozumem a raději u zavedených společností.

Podvodné odkazy (Klikač)

Pachatelé se snaží pod různými legendami nalákat poškozené na webové stránky, které jsou prakticky k nerozeznání od těch pravých. Vždy proto dávejme pozor, kam zadáváme své citlivé a přihlašovací údaje. Zde je velmi důležité být obezřetný a vše raději ověřit jinou cestou.

„Digitální bezpečnost patří k prioritám skupiny ČSOB v péči o klienty. Na investice do bezpečnosti a prevence vynakládáme ročně stamilióny korun, ale před zákeřnými kyberpodvodníky se nemůže bohužel ukrýt nikdo. Jsou organizovaní, stále profesionálnější a naprosto bez zábran, takže lze čekat jejich útoky ve zvýšené míře zejména před Vánocemi. Nejlepší prevencí jsou obezřetnost, informovanost a nebát se zeptat. Cílem naší nové společné kampaně s Policií ČR je zvýšit úroveň znalostí a naučit lidi základní pravidla efektivní obrany,“ říká Petr Hutla, člen představenstva ČSOB.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru