Letošní rok v dopravě: Rekordní rozpočet i rozestavěnost dálnic, přehlednější bodový systém a digitalizace
Foto: Ministerstvo dopravy
Ústí nad Labem

ČR - Ministr dopravy Martin Kupka představil priority resortu pro letošní rok. Aktuálně je ve výstavbě rekordních 241,3 kilometrů dálnic a silnic I. třídy s výhledem otevření převážně v letech 2023 a 2024. Dále Ministerstvo dopravy zjednodušuje lidem komunikaci s úřady a přístup k informacím v dopravní oblasti, přibydou i další funkce Portálu dopravy, dojde k zpřehlednění bodového systému a chystá se zrušení velkých techničáků od počátku roku 2024.

„Letošní rok bude rokem rekordní rozestavěnosti tuzemské dálniční a silniční sítě, více než 240 km je dobrý vklad do budoucnosti a do rozvoje republiky. To vše podpoří letošní rekordní dopravní rozpočet 150,9 mld. Kč, kdy pro ŘSD je připraveno 65,5 mld. Kč a do rozvoje železnic ČR půjde i díky půjčce EIB rekordních více než 70 mld. Kč,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Výstavba infrastruktury - silnice

Díky tomu bude pokračovat dostavba dálnice D35 jako alternativní spojnice Čech a Moravy, zahájíme další úseky karlovarské dálnice D6 a u Olomouce rozestavíme další část dálnice D55. Podrobnosti naleznete v interaktivní mapě na našem webu.

„V započatém období dvou let otevřeme dlouhé úseky nových dálnic jako je 32 kilometrů písecké D4, k rakouským hranicím se přiblížíme s jihočeskou D3, která se prodlouží o více než 28 kilometrů nebo na Moravě bude o 21 kilometrů delší dálnice D55 u Starého Města,“ popisuje stavby nových úseků dálnic ministr dopravy.

Silniční síť se také rozšíří v průběhu dvou let o nové silnice I. třídy jako jsou čtyři stavby velkého městského okruhu v Brně, obchvat Jaroměře, Karviné, Mošnova, Opavy, Bludova nebo 5,4 kilometry dlouhá čtyřproudá silnice mezi Třanovicemi a Nebory u Třince, která se celá otevře již v příštím roce. Celkem 218,1 kilometrů nových komunikací (133,5 kilometrů dálnic a 84,6 kilometrů sinic I. třídy).

Naplno běží i příprava staveb, jako příklad zmiňme D 35; aktuálně probíhá soutěž na zhotovitele hned na 4 připravovaných úsecích: Vysoké Mýto – Džbánov, Janov – Opatovec, Sadová – Hořice a tunel Homole. U dalších 2 úseků zažádalo ŘSD o stavební povolení. Postupuje se tedy směrem k Mohelnici.

Výstavba infrastruktury - železnice

Na začátku ledna proběhne zahájení modernizace železnice na Letiště Václava Havla – úsekem Praha-Bubny – Výstaviště. Dojde k modernizaci stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a zřízení zastávky Praha-Výstaviště. V roce 2023 pak předpokládáme zahájení tendrů pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží. Správa železnic se chystá i na zahájení modernizace stanice Praha-Smíchov a proběhne tendr na zdvoukolejnění Branického mostu. Zásadní rekonstrukce začne i v Brně, bude zahájen tendr na modernizaci stanice Brno-Královo Pole, která mj. počítá s výstavbou nové nádražní budovy. Samotná realizace by měla začít v roce 2024.

Stavbaři by se měli začít soustředit i na modernizaci další části třetího koridoru, a to v rámci optimalizace úseku Karlštejn – Beroun. Pokračovat bude dále i příprava vysokorychlostních tratí či instalace evropského zabezpečovacího zařízení (ETCS) na síti Správy železnic. Nyní se pracuje na 417 km tratí, v přípravě je přes 3 200 km tratí. Do ETCS půjde v roce 2023 celkem 2,4 mld. Kč.

Vodní doprava

Pokračuje výstavba přístavišť pro rekreační plavbu, a to hlavně na Labi: Na letní sezónu 2023 bude v provozu 12 nových přístavišť pro malá rekreační plavidla a osobní lodě na Labi (Ústí nad Labem-Brná, Litoměřice, Roudnice nad Labem, Štětí, Čelákovice, Nymburk, Poděbrady a Kolín) a rozšířené přístaviště ve Strážnici na Baťově kanále. Dalších 5 přístavišť malých plavidel a osobních lodí na Labi a Vltavě by mělo být dokončeno do konce roku 2023 (Mělník, Brandýs nad Labem, Nymburk, Davle).

V roce 2023 předpokládá Ředitelství vodních cest zahájení prací na prodloužení Baťova kanálu do Hodonína u Rohatce a výstavby dalších asi 4 rekreačních přístavišť na Vltavě a Labi.

Bodový systém

Ministerstvo dopravy navrhuje zpřehlednit a nabídnout srozumitelnější bodový systém. Základní princip nového bodového systému chceme mít jednoduchý - přestupky vedoucí k závažným nehodám budou postihovány přísněji a naopak přestupky méně závažné, by měla řešit pouze finanční sankce, a nikoliv změna stavu bodového konta.

Základní směr zjednodušení stanovuje sankce za dva, čtyři a šest bodů. U nejzávažnějších dopravních přestupků bude platit pravidlo dvakrát a dost, protože celkových trestných bodů je dvanáct, u čtyřbodových třikrát a dost.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru