Ústí nad Labem – Od začátku měsíce září cyklisté v Ústí nad Labem podepisují petici s názvem Masaryčka pro všechny (nejen pro auta). Zástupcům petičního výboru se nelíbí projekt, který si nechalo před několika týdny zpracovat vedení města od odboru dopravy. O petici informuje stránka Ústím na kole.
„Podle informací na úřední desce magistrátu se aktuálně plánuje rozsáhlá přestavba této důležité městské tepny. Podle dostupných informací má v prostoru mezi městským stadionem a Městskými sady (tedy v délce cca 800 m) s argumentem zvýšení bezpečnosti dopravy dojít ke snížení počtu jízdních pruhů, vytvoření bezpečných přechodů pro chodce s dělícími ostrůvky, k přemístění zastávek MHD a vybudování nových parkovacích míst. V plánu je semafor na přechodu pro chodce u kavárny Zvěřinec (bývalý Zverimex). Přechod pro chodce do ulice Bozděchova bude nahrazen pouhým místem pro přecházení chodců (chodec nemá přednost jako na přechodu). Součástí projektu není rekonstrukce chodníků podél Masarykovy ulice!“ uvádí autoři petice v bodě, co se chystá.
Dokument zároveň obsahuje bod, proč je to podle petičního výboru špatně. „Na ulici s šířkovým profilem, jako má Masarykova ulice, se vejdou dva jízdní pruhy, parkovací pruh i dva cyklopruhy. Ulice má v souladu s normou ČSN (Projektování místních komunikací 73 6610) zajistit bezpečný pohyb všem uživatelům v rovnováze jednotlivých druhů dopravy: chodci, cyklisté, MHD, automobily. Na páteřní komunikaci, kterou Masarykova ulice je, jsou navržená šikmá parkovací stání v rozporu s normou ČSN. Po Masarykově ulici jezdí více cyklistů a cyklistek než jinde – logicky, ulice má nízký sklon. Většina z nich využívá Masarykovu ulici v trase Rondel – centrum. Herbenova ulice je jimi využívána spíše okrajově pro cesty směrem k nemocnici nebo na Strážky a je využitelná pouze v jednom směru. Za velmi nízkou částku (v podstatě desítky tisíc za dopravní značení) může město získat cca kilometr cyklo-infrastruktury, na kterou by bylo možné navázat dále v úseku stadion – Rondel,“ píše v prvních třech bodech.
„Připravovanou změnou se paradoxně sníží bezpečnost v úseku proti dnešnímu stavu. Cyklistky a cyklisté se budou pohybovat v 4 m širokém pruhu pro automobily, nyní navíc podél nově budovaných parkovacích stání. Pruh má být od protisměrného oddělený dopravním stínem (bílé šrafy) a nebude tudíž možné cyklistu bezpečně předjet s odstupem 1,5 m (z pohledu řidičů a řidiček bezpečnostně horší situace než dnes podél polikliniky), což povede ke zhuštění dopravy a konfliktním situacím. Úřad požaduje, aby cyklisté a cyklistky jezdili ulicemi Herbenovou a Vinařskou, ale v připravovaném projektu neuvažuje ani s vybudováním propojení cyklostezky v parku a Herbenovou. Nečiní ani žádné další kroky k přípravě trasy Herbenova – Bukov. Podle aktuálních úvah úřadu tedy nevzniknou ani cyklopruhy na Masarykově ulici, ani se výhledově nechystá vybudování alternativní trasy. Strmý úsek ve Vinařské navíc pravděpodobně povede k tomu, že i po případném vytvoření cyklostezky podél Klíšského potoka bude i nadále většina cyklistů a cyklistek preferovat sklonově výhodnější a rychlejší trasu po Masarykově ulici. Stávající situace dokládá opětovné selhání ústeckého magistrátu a zejména Odboru dopravy a majetku, který brání městu Ústí nad Labem vstoupit do 21. století, a dlouhodobě netransparentní projednávání projektů bez diskuze s KAM, městským cyklokoordinátorem a zainteresovanou veřejností. Masarykova ulice je bezesporu jednou z nejdůležitějších dopravních tepen města, na kterou by měly být vyšší nároky než jen zajištění parkovacích míst. Proto je tak důležité zajistit bezpečný a příjemný pohyb i pro chodce a cyklistky s cyklisty, zejména když náklady s tím spojené by byly minimální,“ dodává petiční výbor.
P E T I Č N Í M Í S T A
Boka Bike Shop (Masarykova 61, UnL-město)
Hraničář (Prokopa Diviše 7, UnL-město)
Galerie Suterén (Palachova 7, UnL-město)
Café MAX (Pivovarská 3, UnL-město)
Špajz (Pivovarská 5, UnL-město)
Ústecká Pivotéka (Horova 3, UnL-město)
Tvořte i vy s námi pestré zpravodajství z regionu. Náměty na zprávy (texty, fotografie, videa s popisem) nám můžete zasílat na WhatsApp: 737 058 283, prostřednictvím sociální sítě nebo e-mailem:
ŘIDIČI POZOR: Konec předjíždění na Masarykově ulici! Cyklisté chtějí bezpečnost pro všechny
MAGISTRÁT INFORMUJE: Na chování řidičů u stadionu dohlédnou kamery s radary! Co dělat v případě pokuty?
ZAUJALO NÁS: Dopravu na Rondelu usměrní stavba Justičního areálu! Přibudou zákazové i příkazové značky