Ústí nad Labem – O velikost menší svetr. Dva kuchyňské roboty. I letos se v řadě ústeckých domácností nedomluvili Ježíškové, a blízké osobě pod vánoční stromeček nadělili stejný dárek. Proto hned řada z nich po svátcích zamířila do obchodu, aby dárek zkusila vyměnit nebo vrátit.
Jedním z Ústečanek je Pavla Zachovalová z Neštěmic. „Babička si strašně moc letos k Vánocům přála kuchyňského robota. Rozhodli jsme se s rodinou jí ho koupit. Jenže stejný nápad měla i babiččina sestra s rodinou, která jí ho také nadělila. Kvůli záruce máme schovaný účet, tak teď po svátcích ho dojedeme do obchodu vyměnit za něco jiného," řekla Pavla Zachovalová.
Jak uvedl mluvčí dTestu Lukáš Zelený, obchodníci v kamenné prodejně nemají ze zákona povinnost zboží přijmout zpět bez udání důvodu ani jej vyměnit. „Řada z nich se ovšem snaží zákazníkům vyjít vstříc a nad rámec svých zákonných povinností tyto možnosti nabízí. Důležitou roli při výměně či vrácení nesprávného dárku sehrává doklad o zaplacení, tedy obvykle účtenka. O výměnu se ale můžeme pokusit i bez ní, zvláště pokud výrobek prodává jen konkrétní prodejna nebo obchodní řetězec," radí mluvčí dTestu.
Nejsnadněji se vrací nechtěné dárky nakoupené přes internet. E-shopy totiž musí respektovat právo na odstoupení od smlouvy, které zákazníkům garantuje přímo zákon. „Lhůta činí 14 dní od převzetí zboží a stačí, abychom obchodníkovi odstoupení od smlouvy odeslali její poslední den. Pro internetové nakupování platí přísná pravidla, která obchodníkům zakazují klást si požadavky typu – v originálním obalu, nerozbalené, nepoškozené a tak podobně. Navíc musí vedle kupní ceny vrátit také zaplacené poštovné za doručení zboží k nám. Odstoupit od smlouvy se ale nedá ve všech případech. Výjimku tvoří například speciálně vyrobené dárky na zakázku, kosmetika, u níž byl narušen ochranný hygienický obal, nebo z originálního obalu vybalená hudební alba, filmy nebo počítačové hry," dodal Lukáš Zelený.
Čtenáři, posílejte nám své náměty na články, zprávy, události a reportáže. Náš e –mail je