OBRAZEM: Záchranáři dnes lidem v nákupním centru přibližují svoji práci
Den linky 155 v ústeckém OC Forum. Foto: Oldřich Hájek
Ústí nad Labem

Ústí nad Labem – Jak pracuje operátor zdravotnické záchranky na dispečinku? Jak správně poskytovat první pomoc? A jak to vypadá v sanitce? To vše mohou lidé sledovat v ústeckém obchodním centru Forum. U příležitosti Dne linky 155 se tam prezentují záchranáři.

Operátoři na středisku i záchranáři v terénu pracují pod neustálým stresem, v krátkém čase musí dělat závažná rozhodnutí a nesmí si dovolit udělat chybu. Ze všech těchto důvodů si jistě zaslouží, abychom si jejich každodenní nasazení připomněli celostátní společnou akcí: Dnem linky 155.

Ve spolupráci s OC Forum v Ústí nad Labem se proto 15. května v rámci Dne linky 155 uskutečňuje druhý ročník této akce pro veřejnost. Záchranáři zde do 17 hodin představují návštěvníkům činnost operátora zdravotnického operačního střediska na simulovaném dispečerském pracovišti. Dále ukazují postupy pro správné a účinné poskytnutí první pomoci, které si je možné vyzkoušet i na připravených figurínách. Pro návštěvníky je také připravena ukázka výjezdové sanitky.

Datum 15. 5. je zvoleno symbolicky, s odkazem na zdravotnickou tísňovou linku 155, která představuje nejdůležitější pojítko mezi záchranáři a těmi, kdo potřebují pomoc. Operátoři, kteří obsluhují tísňovou linku, jsou vyškolení zdravotničtí záchranáři nebo zdravotní sestry se specializací. V celé řadě jiných vyspělých zemí to není pravidlem. A právě proto jsou výsledky našich záchranných služeb jedny z nejlepších na světě, jsme na to právem hrdí. Díky propracovanému systému aktivní telefonické asistence je Česká republika na světové špičce v poskytování laické resuscitace lidem postiženým náhlou zástavou oběhu. Tato skutečnost zcela zásadně zvyšuje naději na záchranu a uzdravení pacienta.

Číslo 1 133 549 odpovídá počtu všech loňských výjezdů zdravotnických záchranných služeb v ČR. Ošetřili 1 000 791 pacientů, což je téměř každý desátý občan ČR včetně novorozenců, kojenců a batolat. V průměru přibližně každých 14 sekund zazvoní na některém z operačních středisek telefon, operátorka pak přibližně každých 28 sekund vyšle ze základny vozidlo záchranné služby. A aby byl výčet čísel úplný: Výjezdových základen je v současnosti v České republice 310 a na nich v pohotovosti 588 výjezdových skupin.

Záchranné služby v České republice jsou zřizované v rámci jednotlivých krajů, aby jejich organizace mohla co nejlépe reagovat na regionální specifika. Po funkční stránce však v rámci IZS tvoří záchranné služby celek, který nerozlišuje hranice krajů. Hmatatelným důkazem je nejen každodenní mezikrajská spolupráce či společná cvičení, ale například i shodná podpora používání aplikace Záchranka. Česká republika je tak jedním z mála států na světě, který tento jednotný systém pro přesné přivolání pomoci provozuje.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru