Ústecký kraj - Obchodní řetězce kašlou na zákazníky. I tak by se také dalo přeložit zjištění Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI), která uskutečnila kontrolní akci zacílenou na opakující se porušování právních předpisů. Kontroloři se zaměřili na pochybení, které vznikají v prodejnách. Výsledek? Jasný výsměch inspekci i zákazníkovi. Nejvíce nedostatků se opakovalo v Bille.
V rámci akce SZPI uskutečnila 311 kontrolních vstupů do 230 provozoven obchodních řetězců na českém trhu nejvýznamněji zastoupených. Při kontrole bylo hodnoceno 302 vzorků potravin, z toho 298 na místě a 4 v laboratoři. Celkem se inspekce zaměřila na 550 dříve zjištěných nedostatků z přelomu roku 2013 a 2014.
"SZPI při kontrole zjistila, že z 550 původních nedostatků se porušení právních předpisů opakovalo téměř ve 47% případů. Převažujícím typem opakovaně zjišťovaných prohřešků bylo porušení hygienických standardů, nedodržení minimálních požadavků jakosti, neodpovídající označování potravin, okem viditelné plísně a prodej potravin s prošlou dobou použitelnosti nebo minimální trvanlivosti. Při kontrole dále inspekce zjistila 531 dalších nových porušení právních předpisů," uvedl mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.
Skutečnost, že u téměř poloviny pochybení, které SZPI u obchodních řetězců zjišťuje, subjekty nepřijímají adekvátní opatření, je alarmující. "Inspekce tuto skutečnost individuálně posoudí v rámci správních řízení při rozhodování o výši pokuty," dodal Pavel Kopřiva. V roce 2013 SZPI pravomocně uložila pokuty v celkové výši 64 121 500 Kč, téměř o 50% více oproti předchozímu roku.
Četnost opakování stejných nedostatků podle prodejců - 10 provozovatelů s nejvyšším počtem opakovaných zjištění