Chomutov – Lidé vědí, že by kvůli své bezpečnosti měli nosit reflexní prvky, tedy takové, které odrážejí po nasvícení světlo, ale neřídí se tím. Až na výjimky. Tak by se dala shrnout zkušenost policistů z poslední dopravně preventivní akce v Chomutově a Málkově na Chomutovsku. Redakce se společně s policií a koordinátorem BESIP jedné takové akce ve čtvrtek večer zúčastnila.
Stojíme na cyklostezce mezi nákupním areálem v otvické obchodní zóně a blízkým sídlištěm. Slunce již zapadlo za blízké Krušné hory, ještě není ale úplná tma. Frekventovaným místem procházejí lidé s nákupy, občas se tu objeví nějaký sportovec i cyklista.
Většina oslovených chodců neměla reflexní prvky. Policisté chodce kontrolovali v obci, tedy v místech, kde zákon nošení reflexních prvků neukládá. O důležitosti „být viděn“ je tedy poučili a k tomu jim dávali reflexní materiál.
Lidé se s policisty bavili otevřeně. „O povinnosti nosit reflexní prvky vím. Je to ale jen mimo obec, ne?“ zněla jedna z odpovědí. „Děkuji, pásku si vezmu, dám ji mamce,“ říká hoch oblečený celý v černém.
„Přestože zákon hovoří o tom, že chodec musí být označen reflexními prvky při chůzi po komunikaci za snížené viditelnosti mimo obec, policisté doporučují nošení reflexních prvků při chůzi na komunikaci za zhoršených světelných podmínek i v obcích. Použití reflexního materiálu na oblečení zvyšuje viditelnost chodce ve tmě až na dvě stě metrů,“ připomíná policejní mluvčí Alena Bartošová.
Běžci z STG Strupčice se vrátili pro skupinovou fotku s dopravními policisty. Foto: Oldřich Hájek
Kolem nás probíhá skupinka běžců. Většina z nich má nějaký světlo odrážející prvek na oblečení, na nohou jsou ale vidět i připnuté červené blikačky. Policisté probíhajícím sportovcům rozdávají reflexní pásky, jako by byli v depu s občerstvením při závodech. Po chvilce se skupinka vrací a s policisty si chce udělat skupinovou fotku s poděkováním. „Jsme Spartan Trainig Group Strupčice,“ souhlasí se zveřejněním svého snímku na našem webu. A běží dál. Reflexní pásky už mají na sobě úplně všichni.
Mezitím se více stmívá. Být jako chodec v tuto chvíli vedle silnice bez odrazek už by byl velký risk. A statistiky, které si policisté vedou, nejsou k chodcům moc příznivé. „V loňském roce došlo v Ústeckém kraji k nárůstu počtu dopravních nehod s účastí chodce i nehod zaviněných chodci,“ říká Alena Bartošová.
V roce 2017 došlo ke 276 střetům s chodcem, 80 nehod bylo zaviněných chodci. Vloni to bylo 329 střetů s chodcem, 95 nehod způsobili chodci.